Notowania ropy kończą kwiecień na nowych minimach, złoty pozostaje mocny, ale ceny paliw w hurcie praktycznie nie zmieniły się w skali tygodnia. Na szczęście dla kierowców, ceny średnie wszystkich paliw na stacjach spadły o 5-7 groszy na litrze w ostatnim tygodniu. Różnice w cenach na poszczególnych stacjach potrafią sięgać choćby 50 groszy na litrze, co wskazuje na olbrzymie (rekordowe w tym roku) marże detaliczne osiągane przez większość detalistów, w tym stacje należące do PKN Orlen.
W skali tygodnia paliwa potaniały o 5-7 groszy na litrze
Według e-Petrol.pl w połowie 18-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,82 i 5,89 zł/l. Oznacza to, iż cena popularnej benzyny i diesla spadła o 6 groszy na litrze w skali tygodnia.
Jednocześnie cena średnia autogazu spadła o 5 groszy do 2,99 zł/l.
Cena średnia paliw w detalu: 30.04-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,61 zł/l (-7 gr/l);
• Pb95: 5,82 zł/l (-6 gr/l);
• ON: 5,89 zł/l (-6 gr/l);
• LPG: 2,99 zł/l (-5 gr/l).
Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).
Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 80-84 gr/l w detalu i 73 gr – 1,0 zł na litrze w hurcie.
Ceny paliw mocno spadły w skali roku (tabela)

W hurcie ceny diesla są nieco wyższe od ceny benzyny
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 30-go kwietnia 2025, cena netto litra benzyny 95 wzrosła o 1 grosz (+5 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,476 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 1 grosz (+5 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,517 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) spadła do 5 groszy z 7 groszy tydzień wcześniej (benzyna jest tańsza).
Od początku 2025 roku benzyna 95 w hurcie tanieje o 23 grosze, a diesel potaniał w tym czasie o 39 groszy na litrze.
Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku
2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).
W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)

Notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN (wykres)

Notowania ropy zamknęły kwiecień na nowych minimach
Jeszcze w połowie połowie stycznia ropa Brent kosztowała 82 usd/b (najwyżej od 6 miesięcy). Jednak wybór Donalda Trumpa na prezydenta USA, a następnie perturbacje na rynkach finansowych sprowadziły ceny surowca w na 4-letnie minima – w okolice 58 usd/b na sesji 9.04.2025. Jeszcze tego samego dnia notowania surowca wróciły do poziomu 65 usd/b. Zwiększona zmienność w przedziale 61-68 usd/b utrzymuje się do dzisiaj (23.04.2025). W skali tygodnia ropa drożeje dzisiaj niespełna 1 usd/b.
USD/PLN oscyluje w okolicy wieloletnich minimów
Dzisiaj (30.04.2025) wycena dolar/złoty oscyluje wokół 3,77 zł za dolara, podobnie jak przed tygodniem.
Wahania kursu USD/PLN w dużej mierze zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. W ostatnich tygodniach dolar traci do euro, co przełożyło się na spadek kursu USD/PLN do poziomu najniższego od czerwca 2021 roku. Dodatkowo złotemu pomaga powrót inwestorów zagranicznych na polski rynek akcji i obligacji (wysokie stopy procentowe).
W tym roku marże stacji ze sprzedaży paliw są ponownie rekordowo wysokie
W połowie 18 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 33 grosze/l dla ON (-5 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 31 groszy na litrze (-7 groszy w skali tygodnia).
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski. W ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży obu paliw bardzo mocno wzrosły.
W konsekwencji uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (32,2 gr/l) przekracza w 2025 roku o 3 grosze/l średnią marżę z rekordowego 2024 roku i o 12 gr/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l).
Uśredniona marża modelowa ze sprzedaży ON (25,1 gr/l) przewyższyła minimalnie poziom rekordowej marży z 2024 roku i przekracza o 9 groszy średnią 5-letnią, która wynosi 17 gr/l (patrz wykres).
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, iż w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ogranicz ona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniają upustów okresowych stosowanych przez różne sieci stacji.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com