UOKiK stawia zarzuty 11 przedsiębiorcom na Śląsku
O postawieniu w tej sprawie zarzutów 11 przedsiębiorcom - wykonawcom przewozów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w poniedziałkowym komunikacie. Jak zaznaczył, zamiast konkurować o zamówienie, przedsiębiorcy mogli umówić się, którzy z nich będą świadczyli usługi w poszczególnych obszarach.
Służby prasowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przekazały w poniedziałek, iż informacja o postępowaniu UOKiK i stawianych przewoźnikom zarzutach to dobra wiadomość. "To znak, iż odpowiednie organy władzy państwowej stają na wysokości zadania" - ocenili przedstawiciele GZM.Reklama
Z informacji UOKiK wynika, iż postępowanie dotyczy przetargu organizowanego przez Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM), będący jednostką Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedmiotem zamówienia były usługi pasażerskiego przewozu autobusowego w latach 2022-29 r. o łącznej wartości ok. 1,3 mld zł.
"Prezes UOKiK zdobył dowody, m.in. podczas przeszukań w siedzibach przewoźników, wskazujące na to, iż część uczestników przetargu mogła zmówić się, aby wyeliminować konkurencję i podzielić między sobą intratne zamówienie. Przedsiębiorcy uzgodnili, iż utworzą konsorcja, które będą startowały w przetargu" - zaznaczono w informacji.
Zmowa przetargowa na Śląsku. Powstały nielegalne "konsorcja"?
Wyjaśniono, iż samo tworzenie konsorcjów nie jest prawnie niedozwolone. Niedopuszczalna jest jednak sytuacja, w której przedsiębiorcy składający oferty w ramach konsorcjów ustalają ich składy oraz to, który z nich uzyska zamówienie w danej części przetargu.
"Tak mogło być w tej sprawie. Informacje uzyskane przez Prezesa UOKIK, m.in. zawarte umowy oraz korespondencja mailowa, świadczą o tym, iż przewoźnicy mogli koordynować swoje działania, tak aby mieć pewność co do tego, kto wygra poszczególne części przetargu i będzie świadczyć usługi na ustalonych pomiędzy sobą obszarach" - wskazał UOKiK.
Jak uściślił, dzięki temu przedsiębiorcy mogli zagwarantować sobie, iż przez cały czas będą działali w dotychczas obsługiwanych częściach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zamiast rywalizować o to między sobą warunkami w przetargu.
"Potwierdzenie naszych podejrzeń oznaczałoby, iż przedsiębiorcy chcieli narazić na poważne straty finansowe jednostkę samorządową. To są właśnie konsekwencje zmów przetargowych - wyższe koszty ponoszone przez sektor publiczny, a pośrednio przez podatników i całą gospodarkę" - wskazał cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję przedsiębiorcom grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. obrotów.
UOKiK przypomniał w poniedziałek, iż prezes Urzędu może interweniować wtedy, gdy nieprawidłowości w przetargu dotyczą uzgodnień uczestników przetargu, które mają na celu lub skutkują ograniczeniem konkurencji. Innymi organami, które mogą zająć się nieprawidłowościami przy zamówieniach publicznych, są prezes Urzędu Zamówień Publicznych, ABW, CBA i prokuratura.
Śląski ZTM to jeden z największych organizatorów transportu zbiorowego w Polsce
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia organizuje komunikację miejską poprzez swoją jednostkę budżetową - Zarząd Transportu Metropolitalnego. Koordynowana przez ZTM komunikacja nosi nazwę Transport GZM.
ZTM jest jednym z największych organizatorów transportu zbiorowego w Polsce. Na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz kilkunastu kolejnych z nią sąsiadujących wysyła 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do kilkudziesięciu operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na ok. 7 tys. przystanków.
W 2021 r. Metropolia objęła udziały największych tamtejszych operatorów komunikacji miejskiej, należących do samorządów miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tychach. Dzięki temu, podobnie jak w przypadku należącego w całości do Metropolii PKM Świerklaniec, spółki te dostają zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów.
Pod kątem pozostałych, prywatnych przewoźników, w poprzednich latach ogłaszano postępowania ws. zamówień wieloletnich usług transportowych, które miały pozwalać rozszerzać siatkę połączeń i m.in. umożliwiać przedsiębiorcom m.in. finansowanie zakupy taboru.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia oceniła w poniedziałek, iż sytuacje, w których mogło dojść do zawyżania cen lub dzielenia rynku ze szkodą dla ZTM - a tym samym dla gmin tworzących Metropolię i jej mieszkańców - są niedopuszczalne.
"Czekamy na możliwość zapoznania się ze szczegółami sprawy. Sprawdzimy, czy i w jakim zakresie mogło to mieć wpływ na zawarte umowy i ich stawki" - zaznaczono w poniedziałkowym komentarzu.
***