Przychody ze sprzedaży Grupy ZUE w 2024 r. przekroczyły poziom 1,2 mld zł. Zysk na działalności operacyjnej wyniósł 19,1 mln zł, a zysk netto sięgnął 10,8 mln zł. Grupa wypracowała marżę brutto na sprzedaży sięgającą 4,1%.
W portfelu Grupy ZUE o wartości ok. 1,1 mld zł są w tej chwili kontrakty kolejowe i miejskie na rynku polskim oraz zlecenia kolejowe w Rumunii. Grupa stale rozwija swoją działalność międzynarodową, w 2024 r. m.in. zarejestrowana została niemiecka spółka ZUE Bahnbau GmbH, która uzyskała certyfikację do świadczenia usług budowy sieci trakcyjnej na rynku niemieckim, i jest w trakcie procesu prekwalifikacji na budowę nawierzchni torowej w zakresie torów i zwrotnic.
Grupa aktywnie uczestniczy w kolejnych przetargach, skupiając się na rozbudowie portfela zamówień od końca poprzedniego roku, kiedy pojawiła się na rynku zwiększona podaż przetargów głównie kolejowych. ZUE posiada w tej chwili najlepsze oferty złożone w dwóch przetargach kolejowych w Polsce i jednym w Rumunii, w których na ZUE przypada łącznie ponad 850 mln zł netto.
Po raz drugi z rzędu – jak i po raz drugi w historii firmy – nasze przychody przekroczyły miliard złotych, mimo trudniejszych warunków rynkowych związanych głównie z opóźnieniami w przetargach budowlanych. Kontynuujemy aktywność na rynku ofertowym, biorąc udział w przetargach kolejowych i tramwajowych, zarówno w Polsce, jak i za granicą. w tej chwili posiadamy najlepsze oferty w dwóch dużych przetargach kolejowych w Polsce. W jednym z powyższych przetargów czekamy już na zawarcie umowy i rozpoczęcie prac. Nasza oferta została także uznana za najkorzystniejszą w przetargu w Rumunii. Mamy również trzy najlepsze oferty w mniejszych miejskich przetargach. Konkurencja o nowe zlecenia pozostaje duża, co wynika z ograniczonej liczby przetargów w ostatnich latach. Jesteśmy obecni w większości dużych postępowań przetargowych ogłaszanych przez PKP PLK i miasta. Grupa ZUE jest gotowa na czas ożywienia i realizację nowych projektów oraz dalsze umacnianie swojej pozycji rynkowej – zaznacza Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE.
Grupa ZUE konsekwentnie realizuje założenia zagranicznej dywersyfikacji działalności, prowadząc projekty zarówno w Polsce, jak i w Rumunii. ZUE aktywnie uczestniczy również w kolejnych przetargach kolejowych i miejskich na rynku rumuńskim. W ramach dalszego rozwoju i ekspansji zagranicznej podjęto decyzję o utworzeniu nowej spółki w Rumunii, która w przyszłości zastąpi dotychczasowy oddział w tym kraju.
To działanie pozwoli nam na większą elastyczność operacyjną oraz lepsze dostosowanie się do specyfiki lokalnego rynku. Jednocześnie konsekwentnie dążymy do rozszerzenia naszej obecności na innych rynkach europejskich. W tym celu zarejestrowaliśmy niemiecką spółkę ZUE Bahnbau GmbH, która jest już prekwalifikowana do świadczenia usług budowy sieci trakcyjnej na rynku niemieckim, oraz w trakcie procesu prekwalifikacji na budowę nawierzchni torowej w zakresie torów i zwrotnic. Zakończenie całości wymaganych procedur certyfikacyjnych umożliwi nam rozwój działalności na niemieckim rynku infrastrukturalnym. Dzięki konsekwentnemu planowi umiędzynarodowienia działalności nie tylko wspieramy nasz wzrost, ale również chcemy stopniowo zmniejszać zależność od koniunktury krajowego sektora budowlanego.
Mamy pozytywne nastawienie na kolejne miesiące, jak i w horyzoncie długoterminowym, dla perspektyw rozwoju na polskim rynku kolejowym. Liczymy przede wszystkim na inwestycje ze środków pochodzących z KPO oraz innych funduszy unijnych. Na rynku pojawiło się więcej przetargów publicznych, co będzie sprzyjać dalszemu rozwojowi infrastruktury kolejowej. Unia Europejska konsekwentnie zwiększa nacisk na rozwój krajowych systemów kolejowych, przeznaczając na ten cel znaczne środki, a Polska jest jednym z liderów modernizacji kolei w Europie. Krajowy Program Kolejowy do 2030 roku zakłada inwestycje warte ok. 80 mld zł (w zakresie perspektywy 2021-2027), wspierane funduszami unijnymi, co znacząco poprawi stan infrastruktury. Dodatkowo, wielomiliardowy program Kolej Plus obejmie rewitalizację, rozbudowę i budowę setek kilometrów nowych linii. Nie można także zapominać o potencjalnych inwestycjach w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Poza naszymi głównymi rynkami w Polsce, czyli kolejowym oraz tramwajowym, spodziewamy się także wzrostu możliwości i licznych przetargów dla naszej drogowej spółki Energopol. Liczymy na stopniowe zwiększanie znaczenia tej spółki w strukturach Grupy. Zmierzamy również w kierunki głębszej dywersyfikacji geograficznej poprzez otwarcie się na nowe rynki. Podsumowując, oczekujemy, iż obrana przez nas droga pozwoli nam w 2025 roku umocnić pozycję rynkową ZUE oraz osiągnąć satysfakcjonujące wyniki operacyjne i finansowe – mówi Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.
Zobacz również