Wypadki ciągników rolniczych 2025. Średnio około 200 rocznie!

4 godzin temu

Do wypadków ciągników rolniczych na drogach publicznych dochodzi wcale nie tak znowu rzadko. Rocznie ich liczba zbliża się do 200. Do tego dochodzą jeszcze kolizje — około 2000 w ciągu roku. jeżeli dodamy jeszcze kilkunastu zabitych, to są już to dane niepokojące.

Wypadki ciągników rolniczych to zjawisko, które wciąż stanowi poważny problem na polskich drogach. Statystyki nie pozostawiają złudzeń — w zdarzeniach tych giną ludzie, a wielu kierowców i pasażerów doznaje obrażeń. Dane policyjne pokazują, iż mimo ograniczonej prędkości i obowiązkowych zabezpieczeń, jest to poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wypadki ciągników rolniczych — dane policyjne

Wypadki ciągników rolniczych na drogach publicznych to wcale nie taki mały problem. Z danych otrzymanych z Wydziału Prasowo-Informacyjnego Komendy Głównej Policji wynika, iż w ubiegłym roku doszło do 169 wypadków drogowych z udziałem ciągników. W ich wyniku 12 osób poniosło śmierć, a 53 osoby zostały ranne. Są to wyłącznie użytkownicy ciągników. Liczba kolizji to 1927. W 2023 r. statystyki policyjne odnotowały 183 wypadki, 1914 kolizji, 51 rannych i 10 zabitych. Z kolei do 25 sierpnia br. wydarzyło się 107 wypadków, 1216 kolizji. Zginęły 3 osoby, a 43 zostały ranne.

Warto podkreślić, iż są to wyłącznie dane z dróg publicznych, stref zamieszkania i stref ruchu. A wiadomo przecież, iż do wypadków ciągników rolniczych dochodzi głównie na polach i łąkach, gdzie odbywa się ich praca, często z ciężkimi i potężnymi maszynami.

Wypadki ciągników rolniczych na drogach publicznych to wcale nie taki mały problem. Tylko do 25 sierpnia br. wydarzyło się z udziałem ciągników rolniczych 107 wypadków, 1216 kolizji. Zginęły 3 osoby, a 43 zostały ranne.

fot. Policja Tarnów

Maksymalnie 30 km/h!

Ciągniki rolnicze mogą poruszać się z maksymalną prędkością do 30 km/h po drogach publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych.

Czy wiesz, iż dopuszczalna prędkość ciągnika na drodze niedługo ulegnie zmianie? Czytaj: Nowy limit prędkości ciągnika rolniczego — nowelizacja ustawy

Ponadto traktory muszą mieć sprawne wszystkie elementy wyposażenia, w tym oczywiście trójkąt ostrzegawczy dla pojazdów wolnobieżnych i obowiązkowe ubezpieczenie OC. Przepisy ruchu drogowego zalecają, by kierujący ciągnikiem zjechał jak najbardziej na prawą stronę, by ułatwić szybszym pojazdom manewr wyprzedzania. Ma to ograniczyć wypadki ciągników rolniczych.

Na drogach publicznych ciągników jest najwięcej w czasie nasilenia prac polowych, a te, prawdę powiedziawszy, potrwają do późnej jesieni. Wiadomo, iż tegoroczne żniwa rzepaczane i zbożowe dobiegły końca, ale kukurydza na kiszonkę i na ziarno rośnie jeszcze na polach, podobnie jak buraki i ziemniaki. Zresztą z pługiem rolnik też musi dojechać na pole, pokonując czasem spore odległości. Gospodarstw z małym areałem jest przecież coraz mniej. To już nie te czasy, gdzie pola uprawne znajdowały się blisko domu.

Wypadki spowodowane przez kierujących ciągnikami

Z wypadków ciągników rolniczych można wyodrębnić kategorię danych. Są to wypadki i kolizje drogowe spowodowane przez kierujących ciągnikami rolniczymi. W ubiegłym roku spowodowali oni 1288 kolizji i 88 wypadków, w których śmierć poniosło 19 osób, a 85 zostało rannych. W 2023 r. — 1293 kolizje oraz 98 wypadków, zginęło w nich 14 osób, a 94 zostały ranne. Do 25 sierpnia 2025 r. kierujący ciągnikami mieli na swoim koncie 57 wypadków i 87 kolizji, a także 7 zabitych i 71 rannych.

Wypadki ciągników rolniczych — podsumowanie

Statystyki odnoszące się do wypadków ciągników rolniczych warte są, by się z nimi zapoznać. Dają bowiem do myślenia, gdyż w skali całego kraju nie ma ich wcale tak mało. Tak samo giną w nich ludzie i odnoszą poważne obrażenia. Wszyscy użytkownicy dróg powinni przestrzegać przepisów ruchu drogowego, a przede wszystkim zachowywać się rozsądnie. Konkretnie to, nie przekraczać dozwolonej prędkości i trzymać nerwy na wodzy. Pośpiech na drodze i w innych sytuacjach również bywa zabójczy. Pamiętajmy o tym wszyscy!

Idź do oryginalnego materiału