Wystawa „Looking Through Objects”, która właśnie dotarła do Brukseli, pozwala spojrzeć na współczesne polskie wzornictwo z perspektywy twórczyń. Punktem wyjścia jest kuratorski wybór obiektów, które dobrze ilustrują przemiany zachodzące w ostatnich latach na naszej scenie projektowej i rolę, jaką odegrały i odgrywają w tym procesie projektantki.
Ekspozycja zestawia przedmioty z wypowiedziami autorek i dokumentacją z ich pracowni. Dzięki temu możemy poznać je bliżej i zrozumieć ich unikalne strategie twórcze. Wielość kreatywnych wizji i sposobów projektowania pokazuje, iż sztuka, rzemiosło i technologia przenikają się, a granice pomiędzy nimi są nieostre.
Design odzwierciedla zmiany kulturowe, społeczne i gospodarcze. Na ich tle widać, jak w ciągu ostatniej dekady zmieniło się samo projektowanie. Uważność i panoramiczne myślenie stały się kluczowymi wartościami, zastępując spektakularne, ale przelotne trendy z przeszłości. Aktywne i niezależne projektantki mają swój niezaprzeczalny udział w tej transformacji.
Polskie wzornictwo w podróży po Europie
Bruksela to trzeci przystanek na trasie wystawy „Looking Through Objects”, która od dwóch lat odwiedza kolejne europejskie miasta. Poszczególne jej odsłony trochę się od siebie różnią. Tym razem do grona prezentowanych twórczyń dołączyły: Zuzanna Wójcik, (tkanina) Aleksandra Żeromska (ceramika), Natasza Grześkiewicz (studio There w Lizbonie) i Alicja Strzyżyńska (studio Aoao, w Amsterdamie).
Ekspozycja wpisuje się w cykl wydarzeń organizowanych przez Design Museum Brussels, poświęconych kobietom projektantkom. Wcześniej można było tam zobaczyć to m.in. wystawę „Here We Are” przygotowaną przez Vitra Design Museum oraz „Untold Stories – Women Designers In Belgium 1880–1980”.
Belgijska odsłona wystawy to efekt współpracy z Instytutem Polskim w Brukseli. Odbywa się w ramach programu kulturalnego towarzyszącego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Międzynarodowy projekt
„Looking Through Objects” to nie tylko wystawa, ale też międzynarodowy projekt badawczo-edukacyjny, który bada wkład kobiet w rozwój wzornictwa. Składają się na niego prezentacje w muzeach i galeriach oraz cykl wydarzeń towarzyszących – wykładów, rozmów i spotkań odbywających się pod marką Design Stories w różnych krajach Europy.