XII Kongres Polskiej Izby Ubezpieczeń: Oszustwa ubezpieczeniowe na cyfrowym celowniku

2 dni temu
Zdjęcie: Paweł Pliszka XII Kongres Polskiej Izby Ubezpieczeń: Oszustwa ubezpieczeniowe na cyfrowym celowniku


Agencja Informacyjna: Branża ubezpieczeniowa stara się pilnować swoich interesów oraz samej idei ubezpieczeń, które wielokrotnie w krytycznych sytuacja okazują się pomocne. W tych sprawach Polska Izba Ubezpieczeń od lat organizuje Kongres Polskiej Izby Ubezpieczeń. W tym roku obył się on po raz 12., w dniach 21–22 maja roku w Sopocie. Paweł Pliszka, który od blisko 3. dekad działa w sektorze finansowym, a od kilkunastu lat koncentruje się na wdrażaniu nowoczesnych technologii, był na tym wydarzeniu, a teraz dzieli się ze swoimi refleksjami na ten temat.

Spis treści

  • Jakie wyłudzenia ubezpieczeniowe stanowią największą grupę?
  • Czy sa jakieś cyfrowe narzędzia wykrywania przestępstw ubezpieczeniowych?
  • Czy podejmowane są innowacyjne rozwiązania do walki z przestępczością ubezpieczeniową?
  • Jaki był przewodni temat XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń?
  • Jakim inicjatywom poświęcono szczególna uwagę podczas XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń?
  • Jaki jest cel Bazy Danych Ubezpieczeniowych z modułem dla szkód mieszkaniowych
  • Co to jest system FOTO UFG?
  • Czy sztuczna inteligencja pomaga w wygenerowaniu zdjęć z pozorowanie wypadku?
  • Czy FOTO UFG może walczyć z nie zawsze etycznymi kancelariami odszkodowawczymi?
  • O co chodzi w w aplikacji Stłuczka?
  • Kim jest Paweł Pliszka
  • Co to jest Polska Izba Ubezpieczeń?
  • Z kim współpracuje Polska Izba Ubezpieczeń?
  • Czym zajmuje się Polska Izba Ubezpieczeń?
  • Kto kieruje Polską Izbą Ubezpieczeń?

Wyłudzenia odszkodowań to jedna z największych utrapie rynku ubezpieczeń. Opublikowane w maju 2025 r. przez Polską Izbę Ubezpieczeniową (PIU) dane wskazują iż w 2024 ropku wykryto 32.0000 przestępstw ubezpieczeniowych. Liczba ta była jednak o 15 proc. mniejsza niż w roku 2023. Zakres procederów jest bardzo szeroki – od sfingowanych kolizji po zawyżone koszty napraw, czy choćby usług holowania.

Jakie wyłudzenia ubezpieczeniowe stanowią największą grupę?

W obszarze ubezpieczeń na życie najpoważniejszą grupę nadużyć (44,3 proc. wartości) obejmują wyłudzenia świadczeń z tytułu zgonu, zarówno w przypadku faktycznych zdarzeń, jak i tych celowo upozorowanych. W pierwszym scenariuszu działania przestępcze polegają na wprowadzeniu zakładu ubezpieczeń w błąd poprzez zawarcie umowy po faktycznym zgonie osoby ubezpieczonej lub ubezpieczenie osoby znajdującej się w terminalnym stadium choroby. W drugim przypadku dochodzi do celowego upozorowania śmierci, najczęściej poprzez fałszowanie dokumentacji medycznej lub urzędowej.

Czy sa jakieś cyfrowe narzędzia wykrywania przestępstw ubezpieczeniowych?

Na szczęście równie gwałtownie rozwijają się cyfrowe narzędzia ich wykrywania oraz przeciwdziałania, z którymi Polska Izba Ubezpieczeń wiąże zwiększenie wykrywalności przestępstw w 2024 roku, właśnie z wyraźnym zwiększaniem nakładów na przeciwdziałanie przestępstwom. Rozwój nowoczesnych technologii powoduje jednak także, iż fraudy ubezpieczeniowe są coraz bardziej wyrafinowane, a zarazem kosztowne.

Czy podejmowane są innowacyjne rozwiązania do walki z przestępczością ubezpieczeniową?

W obliczu rosnących wyzwań związanych z przestępczością ubezpieczeniową oraz potrzebą ulepszenia procesów likwidacji szkód, branża ubezpieczeniowa intensyfikuje współpracę oraz działania na rzecz innowacyjnych rozwiązań. Jednym z jej przejawów, a zarazem miejscem ogromnie twórczej dyskusji był XII Kongres Polskiej Izby Ubezpieczeń, który odbył się w dniach 21–22 maja 2025 roku w Sopocie. Gospodarzem spotkania był Jan Grzegorz Prądzyński – Prezes Zarządu PIU, a o randze wydarzenia może świadczyć udział oraz wystąpienia licznych osobistości polskich oraz przybyłych z zagranicy – m.in. Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Rzecznika Finansowego, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czy też Dyrektor generalnej: Insurance Europe, czyli europejskiej federacji ubezpieczycieli i reasekuratorów.

Jaki był przewodni temat XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń?

Wątkiem przewodnim XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń był temat konkurencyjność sektora ubezpieczeniowego. Panel „Innowacje w walce z wyłudzeniami” koncentrował się na budowie przewagi konkurencyjnej sektora w drodze wykorzystania nowych technologii w obszarze przeciwdziałania oszustwom. Do debat podczas XII Kongres Polskiej Izby Ubezpieczeń, poza przedstawicielami sektora ubezpieczeniowego, zaproszono także bankowców, jednostki doradcze oraz polityków, co stanowi wyraz interdyscyplinarnego charakteru wydarzenia oraz sprzyja kształtowaniu multidyscyplinarnej perspektywy podejmowanej problematyki.

Jakim inicjatywom poświęcono szczególna uwagę podczas XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń?

Dyskutanci szczególną uwagę poświęcili inicjatywom, realizowanym w ramach współpracy z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym, który aktywnie wspiera rozwój narzędzi, mających na celu zwiększenie efektywności oraz transparentności w procesach ubezpieczeniowych. Rozwiązania takie jak: Baza Danych Ubezpieczeniowych (z nowym modułem dla szkód mieszkaniowych), System FOTO UFG, czy też aplikacja mStłuczka, a także indywidualne inicjatywy zakładów ubezpieczeń, w zakresie cyfryzacji procesów likwidacji szkód, przyczyniają się do ukształtowania tego obszaru jako jednego z najbardziej zaawansowanych na świecie.

Jaki jest cel Bazy Danych Ubezpieczeniowych z modułem dla szkód mieszkaniowych

Celem rozwiązania jest wspieranie zakładów ubezpieczeń w identyfikacji prób wyłudzeń poprzez analizę zgłoszeń szkód o podobnych cechach, takich jak identyczna przyczyna (np. zderzenie, zalanie czy włamanie), ten sam adres zdarzenia, czy np. zbliżona data zgłoszenia. Dzięki sztucznej inteligencji, w analogiczny sposób do mapowania powiązań osobowych w spółkach kapitałowych jakie daje Wyszukiwarka danych o spółkach, fundacjach i stowarzyszeniach – Rejestr.io (projekt Fundacji Moje Państwo), ilustrowane są w tej chwili także powiązania osób, uczestniczących w zdarzeniach ubezpieczeniowych, co ma na celu wychwycenie przestępczych schematów oraz grup parających się przedmiotowym procederem.

Co to jest system FOTO UFG?

System FOTO UFG to innowacyjne narzędzie, wykorzystujące sztuczną inteligencję do analizy zdjęć uszkodzeń pojazdów, w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych. System ten umożliwia identyfikację prób wyłudzeń, takich jak wielokrotne zgłaszanie tej samej szkody w różnych zakładach ubezpieczeń czy wykorzystanie tych samych zdjęć z zastosowaniem drobnych modyfikacji, jak np. zmiana kadrowania lub lustrzane odbicie, co ma na celu zamarkowanieich powtarzalności.

Czy sztuczna inteligencja pomaga w wygenerowaniu zdjęć z pozorowanie wypadku?

Przestępcy są w tej chwili w stanie, z użyciem technologii sztucznej inteligencji, wygenerować także zdjęcia upozorowanego wypadku, gdzie o zgrozo, AI potrafi choćby pytać czy generowane zdjęcia mają służyć udokumentowaniu szkody i pomaga w potencjalnym procederze. Ktoś kto próbuje dziś oszukać system wypłaty odszkodowań, musi mieć jednak na uwadze, iż gra z wyrafinowaną maszyną, która jest zasilana mnóstwem, nie zawsze oczywistych, danych .Baza danych systemu FOTO UFG zawiera w tej chwili blisko 100.000.000, zdjęć z ponad 2. ostatnich lat i już czyni ją to jedną z największych tego typu baz, w skali nie tylko europejskiej, ale i światowej, generując oszczędności na poziomie 3.000.000 złotych dziennie czyli około 365.000.000 rocznie. Oczywiście ilość danych będzie przyrastać, a tym samym system będzie się jeszcze bardziej uszczelniać.

Czy FOTO UFG może walczyć z nie zawsze etycznymi kancelariami odszkodowawczymi?

Ubezpieczyciele upatrują w przedmiotowym rozwiązaniu również możliwości skutecznej walki z agresywnymi i nie zawsze etycznie działającymi kancelariami odszkodowawczymi. W trakcie dyskusji, na panelu „Innowacje w walce z wyłudzeniami”, zostało postawione pytanie, które rozbrzmiało głośniej niż uliczna kolizja: czy i kiedy ubezpieczyciele będą w stanie zagwarantować naprawę pojazdu według cen zawartych w przedstawianych kosztorysach? Pozostało ono jednak bez odpowiedzi.

O co chodzi w w aplikacji Stłuczka?

mStłuczka w aplikacji Obywatel jest projektem inspirowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji i ma na celu uproszczenie oraz ujednolicenie procesu zgłaszania kolizji drogowych. Dzięki tej usłudze kierowcy będą mogli wypełnić formularz zgłoszenia szkody bezpośrednio w zintegrowanej z Obywatelem aplikacji, co pozwala na automatyczne wygenerowanie protokołu zdarzenia i przesłanie go do ubezpieczyciela.

Funkcjonalność ta ma na celu nie tylko redukcję formalności, ale także usprawnienie procesu likwidacji szkód oraz zwiększenie wygody użytkowników – m.in. poprzez automatyzację i przyspieszenie całego procesu, w tym błyskawicznego wezwania na miejsce zdarzenia dedykowanego holownika. Jednocześnie przewiduje się wzmocnienie kontroli w obszarach szczególnie narażonych na nadużycia. Potencjał wykorzystania usług geolokalizacji pozwala przykładowo ograniczyć przypadki nieuzasadnionych kosztów, wynikających z zawyżonego przebiegu holowania, czy też zmian miejsca zgłoszenia kolizji. Wersja produkcyjna rozwiązania planowana jest na koniec 2025 roku.

https://www.youtube.com/embed/atZ1m2d-2uw

Czy innowacje pomagają w walce z wyłudzeniami odszkodowań

Reasumując sztuczna inteligencja, analiza dużych baz danych oraz automatyczna weryfikacja roszczeń uwzględniająca szersze konteksty zdarzeń, zmieniają zasady gry, gdzie szala przechyla się na korzyść ubezpieczycieli. Dzięki wykorzystaniu danych, algorytmów i automatyzacji branża ubezpieczeniowa odzyskuje kontrolę nad nadmiarową szkodowością, gdzie na końcu tej drogi zyskać może także uczciwy klient – i jego portfel.

Uczestnicy debaty „Innowacje w walce z wyłudzeniami” zgodnie wskazywali, iż racjonalność wdrażania i rozwijania sztucznej inteligencji wynika także z ograniczonych zasobów kadrowych, szczególnie w zakresie manualnej weryfikacji danych wizualnych. Problematyka zmian demograficznych również została poruszona podczas XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń, jednak w ramach odrębnej sesji, do której szerzej postaram się odnieść przy innej okazji.

Paweł Pliszka

Kim jest Paweł Pliszka

Paweł Pliszka jest doktorantem Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie i niemal od 3. dekad działa w sektorze finansowym. Przez ostatnie kilkanaście lat koncentruje się na wdrażaniu nowoczesnych technologii – zwłaszcza automatyzacji procesów, robotyzacji oraz zastosowaniach sztucznej inteligencji w branżachregulowanych. W swojej karierze łączył funkcje zarządcze z rolą eksperta, współpracując m.in. z Bankiem Światowym (IFC), AIG, Daewoo, czy też Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Jest także autorem szeregu publikacji na temat tworzenia innowacji w finansach oraz w zakresie systemu ochrony zdrowia.

Co to jest Polska Izba Ubezpieczeń?

Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) to ustawowa organizacja samorządu branżowego. Działa od 1990 r. Reprezentuje wszystkie zakłady ubezpieczeń, działające w Polsce. Organizacja wspiera ustawodawcę w kształtowaniu prawa ubezpieczeniowego i prowadzi wielostronny dialog na rzecz rozwoju sektora ubezpieczeń w Polsce. Opiniuje akty prawne i zgłasza ich projekty. Reprezentuje rynek w pracach ustawodawczych.

Z kim współpracuje Polska Izba Ubezpieczeń?

Polska Izba Ubezpieczeń współpracuje z Komisją Nadzoru Finansowego, Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym, Rzecznikiem Finansowym, Urzędem Ochroni Kontroli i Konkurencji, Polską Izbą Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych, Stowarzyszeniem Aktuariuszy, Polską Izbą Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych, AIDA (Stowarzyszeniem Prawa Ubezpieczeniowego), Związków Banków Polskich oraz innymi izbami, związkami i stowarzyszeniami. Polska Izba Ubezpieczeń wymienia informacje i współpracuje z instytucjami zagranicznymi, pracuje na rzecz prawa wspólnotowego. Prowadzi biuro PIU w Brukseli w Królestwie Belgii.

Czym zajmuje się Polska Izba Ubezpieczeń?

Polska Izba Ubezpieczeń upowszechnia dobre praktyki rynkowe, popularyzuje inicjatywy ubezpieczycieli (np. prewencyjne). Zwiększa świadomość ubezpieczeniową społeczeństwa. Popularyzuje wiedzę ubezpieczeniową w poradnikach i licznych publikacjach. Dbając o wysoką jakość i wizerunek polskiego rynku ubezpieczeniowego Polska Izba Ubezpieczeń jako reprezentant ubezpieczycieli dokłada wszelkich starań w celu ochrony i polepszenia warunków ich funkcjonowania.

Kto kieruje Polską Izbą Ubezpieczeń?

Polską Izbą Ubezpieczeń kieruje zarząd, którego prace nadzoruje Komisja Rewizyjna. Zadania organizacji realizuje biuro, które jest centrum kompetencyjnym samorządu ubezpieczeniowego. Biuro organizuje prace komisji merytorycznych, prowadzi projekty wspierające procesy legislacyjne i nadzoruje współpracę z rynkiem oraz innymi instytucjami. Wsparciem merytorycznym dla zarządu, a także członków Polskiej Izby Ubezpieczeń, są działające stale komisje, podkomisje, grupy ekspertów oraz zespoły i grupy robocze. Pracują w nich pracownicy zakładów ubezpieczeń.

Dziękujemy za przeczytanie tekstu do końca. Zapraszamy do zapoznania się z innych wiadomości, opublikowanych na stronie internetowej www.agencja-informacyjna.com. Życzymy ciekawej lektury. Agencja Informacyjna

AI, Gospodarka, /DEC/ 28.05.2025

Idź do oryginalnego materiału