Sztuczna inteligencja to w tej chwili jeden z najważniejszych trendów technologicznych na świecie, który dynamicznie zmienia kolejne sektory gospodarki. XTB, polski fintech oferujący dostęp do globalnych rynków finansowych dzięki platformy inwestycyjnej online i aplikacji mobilnej, od roku intensywnie rozwija swoje kompetencje w tym zakresie. W tym czasie udało się wdrożyć szereg nowoczesnych rozwiązań, z których korzysta codziennie ponad 60% pracowników.
Pod koniec 2023 roku w Dziale Technologii i Produktu XTB powstał dedykowany zespół zajmujący się strategią wdrażania innowacyjnych technologii opartych na AI. Kieruje nim dr Tomasz Gawron, którego doświadczenie naukowe oraz praktyka wdrożeniowa w innych branżach stanowią solidne fundamenty dla realizowanych działań.
– Ostatni rok był dla nas niezwykle intensywny pod względem implementacji rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji. Choć na zewnątrz efekty mogą być jeszcze pozornie mało zauważalne dla klientów, wewnętrznie sztuczna inteligencja już teraz pełni rolę kluczowego asystenta pracowników XTB, znacząco zwiększając efektywność ich działań i wspierając rozwój platformy. Ponad 60% naszego zespołu regularnie korzysta z narzędzi wspierających codzienną pracę. Miesięcznie generujemy blisko 100 tysięcy zapytań obsługiwanych przez sztuczną inteligencję, co pozwala oszczędzać cenny czas i skupić się na kreatywności oraz personalizacji obsługi klientów – mówi dr Tomasz Gawron, Head of AI w XTB.
XTB zatrudnia sztuczną inteligencję
Sztuczna inteligencja stała się integralną częścią procesów w XTB. Narzędzia oparte na AI są wykorzystywane m.in. w onboardingu nowych klientów, co pozwoliło na automatyzację i skrócenie całego procesu. Pracownicy kontrolują jedynie wybrane etapy, co daje więcej czasu w obsługę niestandardowych przypadków. Podobne podejście planowane jest w automatyzacji migracji rachunków IKE od innych brokerów – innowacja szczególnie interesująca w kontekście tradycyjnej, analogowej natury tego procesu w innych instytucjach finansowych.
Równie istotne są wdrożenia w samym Dziale Technologii i Produktu, gdzie niemal 200 pracowników korzysta na co dzień z rozwiązań AI. Narzędzia wspierają generowanie kodu, analizę danych, recenzję zmian w projektach czy automatyzację rutynowych działań, co pozwala programistom skupić się na bardziej zaawansowanych zadaniach. AI znajduje również zastosowanie w marketingu. Dzięki wewnętrznym narzędziom możliwe jest tworzenie grafik do kampanii reklamowych, które wpisują się w identyfikację wizualną brandu XTB oraz wspomaganie pracy copywriterów. Ponadto, dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji wprowadzono zaawansowany system voice of customer, który analizuje opinie użytkowników o platformie XTB pozostawione w sieci. Pozwala to na szczegółową analizę sentymentu oraz umożliwia szybszą reakcję na opinie użytkowników.
Chat AI i osobisty asystent dla inwestorów
XTB nie zamierza ograniczać się wyłącznie do wewnętrznego wykorzystania AI. Już niedługo na platformie inwestycyjnej pojawi się specjalny chat oparty na sztucznej inteligencji, który będzie wspierał pracę działu obsługi klienta. Narzędzie to przejmie obsługę podstawowych, powtarzających się zapytań, pozwalając pracownikom skupić się na bardziej wymagających sprawach.
– Docelowo pracujemy nad tym, aby w XTB powstał asystent AI dostępny dla wszystkich naszego klienta. Chat obsługujący pytania użytkowników z zakresu obsługi platformy to dopiero wstęp do wdrażania naszych funkcjonalności mających na celu zwiększenie komfortu korzystania z platformy. W dalszych etapach chcemy, aby asystent AI wspierał inwestorów w szukaniu informacji na temat rozważanych inwestycji czy pozyskiwania szczegółowych danych. Wszystko po to, aby jeszcze bardziej zdemokratyzować świat inwestycji i pozwolić inwestorom podejmować jak najbardziej przemyślane i odpowiedzialne decyzje inwestycyjne – podsumowuje dr Tomasz Gawron.
Ostatnie lata to ogromny rozwój XTB pod względem technologicznym. w tej chwili w strukturach polskiego fintechu ponad 50 proc. zatrudnienia, ponad 500 osób, stanowi Dział Technologii i Produktu. Dzięki postawieniu na rozwój autorskiej technologii XTB zarządza własną platformą inwestycyjną, na której regularnie wprowadzane są nowości produktowe. Tylko w 2024 roku zaimplementowano zautomatyzowane Plany Inwestycyjne, swobodną wymianę walut pomiędzy kontami, rachunki IKE oraz wirtualny portfel z kartą wielowalutową. Plany wdrożeniowe na 2025 rok XTB ogłosi na początku przyszłego roku.