XVII Konferencja Naukowo-Techniczna INFRASZYN 2025

1 tydzień temu

Dziś, już po raz siedemnasty rozpocznie się w Zakopanem spotkanie zarówno branżowców, jak i naukowców podczas Konferencji Naukowo-Technicznej, w całości skoncentrowanej na projektowaniu, budowie i utrzymaniu Infrastruktury w transporcie szynowym. Organizatorem konferencji jest radomski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników RP, a Sektor Kolejowy objął to wydarzenie patronatem medialnym.

Trzydniowe zakopiańskie wydarzenie jest jednym z najważniejszych tego typu w kraju. Głównym organizatorem konferencji jest radomski oddział SITK RP, który we współpracy z Politechniką Krakowską (Wydział Inżynierii Lądowej), Uniwersytetem Technologiczno-Humanistycznym w Radomiu (Wydział Transportu i Elektrotechniki), Politechniką Warszawską, Uniwersytetem Szczecińskim oraz Politechniką Wrocławską opracował bogaty merytorycznie program sesji i paneli dyskusyjnych.

O randze wydarzenia i jego znaczeniu świadczą także patroni honorowi Konferencji, m. in. Minister Infrastruktury – Dariusz Klimczak, a także PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych (PKBWK), Urząd Transportu Kolejowego (UTK), Instytut Kolejnictwa, Komitet Wykonawczy OSŻD, Polska Izba Inżynierów Budownictwa oraz Krajowa Sekcja Kolejowa SITK RP.

W pierwszym dniu Konferencji, tj. dziś, odbędą się dwie sesje – pierwsza plenarna, poświęcona m.in. poprawie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez wykorzystywanie nowoczesnych systemów, a także koncepcji rozwoju Kolei Dużych Prędkości (KDP), strategii OSJD oraz programowi CPK na lata 2025-2032. Sesję plenarną otworzy wystąpienie dr inż. Ignacego Góry – Prezesa UTK, natomiast referat programowy zostanie wygłoszony przez dr inż. Macieja Kaczorka – Członka Zarządu, Dyrektora ds. strategii i rozwoju z ramienia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a także Przewodniczącego Krajowej Sekcji Kolejowej SITK RP.

Druga dzisiejsza sesja w całości dotyczyć będzie zagadnień związanych z ETCS L1 LS na polskiej kolei, w jej trakcie zostaną zaprezentowane m. in. wyniki analiz Zespołu pracującego nad standardami wdrażania na polskiej sieci kolejowej systemów ETCS L1 LS. Sesję tę zakończy podsumowująca ją dyskusja z udziałem zarówno producentów systemów sterowania, jak i przedstawicieli PKP PLK S.A. Dziś również zostanie poprowadzony panel dyskusyjny nt. „Nauka dla polskiego kolejnictwa”, co wiąże się z zaangażowaniem w Konferencję wielu uczelni technicznych. Panel poprowadzą prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata – JM Rektor Politechniki Krakowskiej oraz prof. dr hab. inż. Janusz Dyduch – Prezes Honorowy SITK RP z Uniwersytetu Radomskiego.

Na jutro Organizatorzy zaplanowali przed południem mniej formalny program techniczno-turystyczny, a na popołudnie cztery sesje, z czego dwie prowadzone w trybie równoległym. Sesja III, którą poprowadzi dr hab. inż. Tomasz Perzyński – prof. UR oraz Dziekan Wydziału TEil Uniw. Radomskiego, dotyczyć będzie infrastruktury szynowej, Sesja IV (tryb równoległy) – CPK i komponentom kolejowym oraz zagadnieniom techniczno-ruchowym w procesach inwestycyjnych, Sesja V (tryb równoległy) z kolei poświęcona będzie systemom sterowania i zasilania trakcyjnego w transporcie kolejowym, a także budowie i eksploatacji infrastruktury szynowej, natomiast Sesja VI, prowadzona przez dr inż. Leszka Chałko z IK, szeroko pojętej diagnostyce, w tym analizie wpływu jakości napraw na bezpieczeństwo.

Na ostatni dzień Konferencji przewidziano jedną sesję, tj. Sesję VII nt. „Ochrona środowiska oraz zagadnienia organizacyjne i prawne”, którą poprowadzi dr inż. Piotr Stecz – Kierownik Laboratorium Drgań Budowli z Politechniki Krakowskiej. Wydarzenie zakończy dyskusja, w trakcie której mają zostać wypracowane wnioski pokonferencyjne. Nad tą częścią Konferencji pieczę sprawować będą prof. dr hab. inż. Janusz Dyduch, Przewodniczący Rady Programowej, dr hab. inż. Tomasz Perzyński oraz mgr inż. Waldemar Fabirkiewicz, Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego, Sekretarz SITK RP O/Radom.

Organizatorzy bardzo precyzyjnie określili główne cele i założenia Konferencji. To pięć kluczowych zagadnień. Przede wszystkim przegląd i analiza najbardziej aktualnych, najefektywniejszych i jednocześnie spełniających wysokie standardy ekologiczne rozwiązań wykorzystywanych w transporcie szynowym (tj. obejmującym KDP, kolej konwencjonalną, szerokotorową, wąskotorową, górską, czy metro) w zakresie inwestycji i modernizacji szeroko pojętej Infrastruktury. Ponadto prezentacja nowoczesnych europejskich i polskich osiągnięć techniczno-technologicznych, analiza możliwości wykorzystania funduszy unijnych, omówienie kierunków polityki państwowej w transporcie szynowym oraz promocja wyrobów służących utrzymaniu i budowie infrastruktury. Założenia ambitne, ale i niezwykle istotne dla rozwoju transportu szynowego w Polsce.

Link do wydarzenia na platformie LinkedIn.

Zobacz również:

Podsumowanie Konferencji INFRASZYN 2024
Zakopane: Trwa konferencja INFRASZYN 2024
Idź do oryginalnego materiału