Z wybranych przejazdów kolejowych znikają wskaźniki W6b

6 godzin temu
Zdjęcie: Z linii kolejowych znikają znaki W6, nakazujące maszyniście podanie sygnału Baczność (fot. PKP PLK)


Od 20 maja br. wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 15 kwietnia br., która zmienia zasady używania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przez maszynistów. Tego samego dnia z wybranych przejazdów kolejowo-drogowych znikną wskaźniki W6b. Dla wielu mieszkańców to długo oczekiwana zmiana – oznacza mniej hałasu w otoczeniu torów i spokojniejsze noce w pobliżu linii kolejowych.

Z linii kolejowych znika część znaków W6, nakazujących maszyniście podanie sygnału “Baczność” (fot. PKP PLK)

Z wybranych lokalizacji krajobrazu kolejowego znikną wskaźniki W6b – znaki przypominające maszynistom o obowiązku podawania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi. Ten charakterystyczny dźwięk ostrzegawczy – był dotąd obowiązkowy choćby tam, gdzie bezpieczeństwo zapewniały nowoczesne urządzenia niezależnie od pory dnia czy nocy, co od dawna wywoływało liczne interwencje i skargi. Ta realna zmiana poprawi komfort życia osób zamieszkałych w pobliżu linii kolejowych – szczególnie tam, gdzie linia biegnie przez tereny zurbanizowane.

Gdzie znikają wskaźniki?

Zmiany obejmą zarówno duże miasta takie jak: Wrocław (ul. Pawia, ul. Przystankowa, ul. Działdowska), Katowice (ul. Tunelowa, ul. Jankego, ul. Słonecznikowa), Bydgoszcz (ul. Bronikowskiego, ul. Flisacka) jak i mniejsze miejscowości. Wśród nich znajdują się m.in. Iława, Czerwionki-Leszczyny (woj. śląskie), Ełk (okolice stacji Ełk Szyba Zachód), Augustów (ul. Turystyczna), Zastów (woj.małopolskie). Wskaźniki W6b znikną również z lokalizacji wiejskich, takich jak: Drzewce Kolonia, Stasin Polny w województwie lubelskim czy Rykoszyn, Bartków położone w województwie świętokrzyskim. Wskazane miejsca zostały wytypowane przez Polskie Linie Kolejowe S.A. w odpowiedzi na sygnały od społeczności lokalnych, które od lat zgłaszały uciążliwość sygnału „Baczność” w swoim otoczeniu. W następnych etapach planuje się kolejne usunięcia powyższych wskaźników z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i dalszych analiz.

Rzadziej usłyszymy “Baczność”. Minister podpisał nowelizację

Mniej hałasu, ten sam poziom bezpieczeństwa

Sygnał Rp1 „Baczność” przez cały czas będzie obowiązywał przed przejazdami, które nie mają aktywnych systemów zabezpieczeń – czyli przed:

  • przejazdami kategorii D,
  • przejazdami obsługiwanymi manualnie (np. przez pracownika kolei kierującego ruchem na przejeździe),
  • przejazdami na drogach wewnętrznych,
  • miejscami, gdzie ruch prowadzony jest bez powiązania z urządzeniami SRK (Sterowania Ruchem Kolejowym).

Maszynista – niezależnie od oznakowania – zawsze może nadać sygnał „Baczność” w razie dostrzeżenia zagrożenia, a zgodnie z nowymi przepisami pozostanie obowiązkowy na około 50% wszystkich przejazdów w Polsce – wyłącznie tam, gdzie jest to rzeczywiście konieczne.

Wprowadzone zmiany są kolejnym krokiem w stronę kolei nowoczesnej, zrównoważonej i przyjaznej mieszkańcom. To realna odpowiedź na potrzeby otoczenia i przykład tego, jak kolej może funkcjonować odpowiedzialnie w przestrzeni publicznej.

Idź do oryginalnego materiału