Za internetowe zakupy coraz częściej płacimy BLIKIEM

6 miesięcy temu

W pierwszym kwartale 2024 r. BLIK zanotował znaczący wzrost liczby transakcji o blisko 40 proc. w porównaniu do poprzedniego roku, osiągając łącznie 518 mln operacji o wartości 73,9 mld zł. Na koniec marca br. z rozwiązania aktywnie korzystało już 16,3 mln użytkowników.

W analizowanym okresie najdynamiczniej rosła liczba przelewów na telefon BLIK – Polacy skorzystali z tej usługi aż 132 mln razy. Wyraźny wzrost odnotowano także w kanale POS – między styczniem a marcem br. użytkownicy wykonali w sklepach stacjonarnych i punktach usługowych przeszło 105 mln transakcji, czyli o prawie 50 proc. więcej niż rok wcześniej.

Dominująca przewaga w e-commerce

W pierwszym kwartale 2024 r. najwięcej transakcji BLIKIEM zostało zrealizowanych w e-commerce – co druga płatność odbyła się właśnie w tym kanale. W analizowanym okresie użytkownicy BLIKA zapłacili w sieci aż 264,9 mln razy, czyli o 28 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji online osiągnęła 37,8 mld zł wobec 26,9 mld zł rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online to z kolei 143 zł.

W analizowanym okresie BLIK umacniał swoją pozycję jako niezawodny i preferowany sposób płatności wśród polskich użytkowników internetu. W pierwszym kwartale 2024 r., podobnie jak w poprzednich okresach, najczęściej korzystano z tego rozwiązania na platformach typu marketplace, gdzie średnia wartość koszyka wyniosła 123 zł. Największą natomiast wartość koszyka zakupowego odnotowano w kategorii „moda” – użytkownicy płacili za zakupy w sklepach oferujących odzież i obuwie średnio 230 zł.

– Obserwowany z kwartału na kwartał wzrost liczby transakcji nie tylko potwierdza zaufanie konsumentów do BLIKA, ale także świadczy o ich rosnącej gotowości do korzystania z nowoczesnych rozwiązań finansowych. BLIK od początku był projektowany jako wszechstronna i łatwo dostępna metoda płatności, z której użytkownicy mogą korzystać niezależnie od miejsca zamieszkania, wieku czy poziomu zaawansowania technologicznego – podkreśla Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA. – Uważamy, iż jest on mostem łączącym różne pokolenia, który dostarcza im nie tylko komfortu użytkowania, ale także bezpiecznych i pozytywnych doświadczeń w codziennych transakcjach. Dlatego też prowadzone przez nas kampanie marketingowe i akcje promocyjne, w tym coroczna loteria BLIKOMANIA, mają na celu dalszą promocję BLIKA wśród dotychczasowych użytkowników, jak również zwiększenie świadomości na temat jego usług wśród tych nowych – dodaje.

Dynamiczny wzrost P2P

Między styczniem a marcem br. użytkownicy równie chętnie rozliczali się dzięki przelewów na telefon BLIK. Ich liczba wzrosła rok do roku o 59 proc. do poziomu 132 mln. Znacząco zwiększyła się również wartość transakcji P2P. W pierwszym kwartale br. wyniosła ona 19,3 mld zł, czyli o 79 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Natomiast średnia wartość pojedynczego przelewu to 151 zł. Rosnące zainteresowanie przelewami na telefon znajduje odzwierciedlenie w stale zwiększającym się udziale tej usługi w ogólnej liczbie transakcji realizowanych dzięki BLIKA. w tej chwili stanowią one już ponad jedną czwartą wszystkich płatności.

Więcej BLIKA w sklepach stacjonarnych

W pierwszym kwartale br. sporą popularnością cieszyły się także transakcje w terminalach płatniczych. Między styczniem a marcem br. użytkownicy zrealizowali w ten sposób 105,2 mln płatności o wartości 5,9 mld zł. To wzrost odpowiednio o 48 proc. i 55 proc. w stosunku do wyników uzyskanych na koniec marca 2023 r. Około 37 proc. wszystkich transakcji w POS stanowiły płatności zbliżeniowe. W analizowanym kwartale użytkownicy skorzystali z tej opcji 39,2 mln razy, czyli o 59 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wartość płatności zbliżeniowych BLIK wyniosła 1,7 mld zł wobec 1 mld zł rok wcześniej. Od początku udostępnienia usługi aktywowano ją prawie 3 mln razy i zapłacono za jej pomocą w 152 krajach.

W omawianym kwartale widoczny był także stały wzrost wpłat i wypłat gotówki w ATM. Na koniec marca br. ich liczba zwiększyła się rok do roku o jedną piątą – do poziomu 15,9 mln. Z kolei wartość wpłat i wypłat z bankomatów wyniosła 10,9 mld zł, czyli o 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczej wpłaty lub wypłaty z bankomatu to 688 zł.

Coraz bliżej 6 mln transakcji każdego dnia

W pierwszym kwartale br. Polacy wykonywali średnio 5,7 mln płatności BLIKIEM każdego dnia. Rekordowa dzienna liczba transakcji (zrealizowana we wszystkich kanałach – e-commerce, POS, ATM oraz P2P), która wyniosła 8,9 mln, została odnotowana w systemie 8 marca 2024 r. Średnia kwota płatności BLKIEM w analizowanym okresie to 143 zł, natomiast wartość wszystkich transakcji zrealizowanych za jego pomocą osiągnęła 73,9 mld zł. To o 48 proc. więcej niż w tożsamym kwartale 2023 r.

Na koniec marca br. z BLIKA aktywnie i regularnie korzystało 16,3 mln użytkowników, czyli 2,8 mln więcej niż rok wcześniej. Ponadto, w systemie zarejestrowanych jest już 29,5 mln aplikacji mobilnych.

Perspektywy dalszego rozwoju

Ostatnie miesiące stanowiły dla BLIKA czas intensywnego rozwoju oraz wprowadzania nowych funkcji. Usługa BLIK Płacę Później została udostępniona klientom VeloBanku w serwisach VeloMarket i Morele, a w ostatnich dniach – po zakończeniu fazy pilotażu – także użytkownikom Banku Millennium. Dodatkowo, BLIK stale poszerzał również swoją obecność w administracji publicznej – w tej chwili jest on dostępny w ramach aplikacji mObywatel już w 50 urzędach.

– W nadchodzących kwartałach będziemy w dalszym ciągu intensywnie pracować nad rozszerzeniem funkcji BLIKA – tak, aby jeszcze bardziej ułatwić naszym użytkownikom zarządzanie finansami i zobowiązaniami. Szczególnie skupiamy się na rozwoju usługi BLIK Płacę Później, którą w perspektywie kolejnych miesięcy zamierzamy udostępnić dla całego rynku e-commerce. Nasze ambitne plany obejmują jednak nie tylko Polskę, ale również rynek słowacki i rumuński, gdzie kontynuujemy prace nad wprowadzeniem możliwości BLIKA. Mamy nadzieję, iż już niedługo będziemy mogli przedstawić kolejne rezultaty podjętych działań – podsumowuje Monika Król.

Idź do oryginalnego materiału