Zainteresowane kryptowalutami słabnie – badanie Goldman Sachs wśród firm rodzinnych
Najnowsza ankieta przeprowadzona przez Goldman Sachs wśród firm rodzinnych pokazuje spadek zainteresowani kryptowalutami.
Firmy rodzinne się wypowiedziały
W raporcie Family Office Investment Insight Report 2023 przeprowadzono ankietę w 166 firmach rodzinnych w okresie od 17 stycznia do 23 lutego 2023 r. 57% respondentów miało siedzibę w obu Amerykach, 21% w regionie EMEA, a 22% w regionie APAC. Spośród ankietowanych instytucji 93% miało wartość netto co najmniej 500 milionów dolarów, a 72% miało co najmniej 1 miliard dolarów AUM. Ankieta była skierowana do osób decyzyjnych, a pytania koncentrowały się na ich planach inwestycyjnych na najbliższe 12 miesięcy.
W co inwestują firmy rodzinne
Zgodnie z wynikami ankiety, firmy rodzinne „podejmują ryzyko, zwiększając swoje alokacje w szczególności w akcje publiczne i prywatne, jednocześnie skromnie dodając ekspozycję na instrumenty o stałym dochodzie, aby wykorzystać możliwości wyższych stóp procentowych”.
Badanie wykazało, iż firmy rodzinne przeznaczały średnio 28% swojego kapitału na akcje na rynku publicznym, 26% na inwestycje typu private equity, 12% na środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych (z wyłączeniem amerykańskich obligacji skarbowych) oraz 10% na inwestycje o stałym dochodzie. Ponad to 9% ich pieniędzy zostało zainwestowanych w prywatne nieruchomości i infrastrukturę, 6% w fundusze hedgingowe, a 3% w prywatne kredyty, a tylko 1% zainwestowano w towary, takie jak metale szlachetne.
„Firmy rodzinne przez cały czas przeznaczają znaczne środki na alternatywne inwestycje. W tym na private equity, prywatne kredyty, infrastrukturę, nieruchomości i fundusze hedgingowe” — powiedział Tony Pasquariello, Global Head of Hedge Fund Coverage i współprzewodniczący One Goldman Sachs Family Office Initiative. Zauważył, iż w badaniu z 2021 roku.
Jednak nie kryptowaluty
„W kompleksowym badaniu, które przeprowadziliśmy w 2021 r., średnio 45% przeznaczono na inwestycje alternatywne i„ pomimo wyzwań 2022 r. […] ten poziom praktycznie się nie zmienił i wyniósł 44%.
Ten apetyt na alternatywne inwestycje nie obejmuje jednak kryptowalut. Badanie wykazało, iż 26% firm rodzinnych inwestuje w kryptowaluty w 2023 r., w porównaniu z 16% w 2021 roku. Ale tylko 12% wyraziło potencjalne przyszłe zainteresowanie. Jest to ogromny spadek w porównaniu z 45%, które chciały zainwestować w kryptowaluty w 2021 roku.
Długa krypto zima i ekstremalna zmienność rynku w ciągu ostatnich 18 miesięcy również ostudziły długoterminowe zamiary inwestycyjne firm rodzinnych. 62% ankietowanych nie inwestuje ani nie interesuje się kryptowalutami na przyszłość. Odsetek negatywnych opinii do krypto znacznie wzrósł z 39% w poprzednim raporcie.
Podczas gdy same waluty cyfrowe straciły swój blask, szerszy ekosystem zasobów cyfrowych przez cały czas jest atrakcyjny dla firm rodzinnych. 32% twierdzi, iż inwestuje w „aktywa cyfrowe”, a najczęściej cytowanym uzasadnieniem jest „wiara w moc technologii blockchain”.