Czy palenie papierosów w kabinie ciężarówki powinno być legalne, jeżeli kierowca podróżuje sam? Hiszpania właśnie to kwestionuje, proponując przepisy, które mogą wywrócić do góry nogami codzienność wielu zawodowych kierowców. Nowy projekt ustawy przygotowany przez hiszpańskie Ministerstwo Zdrowia przewiduje zakaz palenia w wielu miejscach publicznych, w tym… w pojazdach służbowych. Nowe przepisy mają objąć również kabiny ciężarówek, co wywołało poruszenie w środowisku transportowym.
Zakaz palenia papierosów w pojazdach ciężarowych
Największe oburzenie kierowców budzi fakt, iż kabiny ciężarówek uznano za przestrzeń publiczną – choćby jeżeli kierowca nie dzieli jej z nikim innym. To właśnie ta definicja otworzyła furtkę, by wprowadzić zakaz palenia papierosów w pojazdach ciężarowych, niezależnie od tego, czy ktokolwiek poza kierowcą przebywa w kabinie.
Zwolennicy projektu podkreślają, iż takie rozwiązanie mogłoby wpłynąć pozytywnie na zdrowie samych kierowców i jakość środowiska pracy, eliminując długotrwały zapach i obecność szkodliwych substancji we wnętrzach pojazdów. Kabina ciężarówki, mimo iż bywa użytkowana indywidualnie, często jest przekazywana między pracownikami – a dym papierosowy potrafi przesiąknąć w tapicerkę i utrzymywać się przez długi czas, powodując dyskomfort dla kolejnych użytkowników.
Hiszpańska organizacja przewoźników Fenadismer wyraziła sprzeciw wobec tych regulacji, nazywając je „nieefektywnymi” i „nieprzemyślanymi”. Przeciwnicy ustawy wskazują na praktyczne trudności, jakie może ona generować. Zwracają uwagę, iż kierowcy zawodowi już teraz podlegają ścisłym normom czasu pracy, a dodatkowy przymus zatrzymywania się na papierosa może zwiększyć ich frustrację i zmęczenie. Zmuszenie palaczy do rezygnacji z nawyku w trakcie wielogodzinnych tras może też negatywnie wpłynąć na ich koncentrację i samopoczucie. Co więcej, wielu krytyków podkreśla, iż jeżeli kierowca podróżuje sam, ryzyko biernego palenia dla innych osób praktycznie nie istnieje – co czyni regulację zbyt rygorystyczną i nieproporcjonalną.
La última ocurrencia del Ministerio de Sanidad @sanidadgob
Ahora plantea prohibir que los transportistas puedan fumar mientras van a bordo del camión
Fumar es malo, pero si decides hacerlo a quien perjudica que fume en mi camión, si voy solo?
.https://t.co/i4ugoXmsgQ
— FENADISMER (@fenadismer) June 1, 2025
Kolejne kraje mogą pójść śladem Hiszpanii
Jeśli hiszpański projekt przejdzie w zaproponowanej formie, może stać się precedensem dla innych krajów Unii Europejskiej. Prawo zakazujące palenia w pojazdach służbowych może okazać się inspiracją dla innych rządów, szczególnie tych skupionych na ochronie zdrowia publicznego. Nie bez znaczenia pozostaje także wizerunek firm transportowych – coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na politykę „zero tolerancji” wobec dymu tytoniowego we flocie. Taka zmiana może więc mieć realny wpływ na codzienne funkcjonowanie tysięcy kierowców.
Czytaj też: Tyle Hiszpania straciła PKB przez brak prądu
W Polsce podejście do palenia w pojazdach ciężarowych jest znacznie łagodniejsze. Obowiązujące przepisy przewidują wyjątek dla kierowców ciężarówek – mogą oni palić choćby wtedy, gdy przewożą drugą osobę. Owszem, istnieje zakaz palenia w czasie jazdy z pasażerem, ale nie dotyczy on kierowców pojazdów ciężarowych. W praktyce oznacza to, iż przewoźnik może wprowadzić własne zasady, na przykład całkowity zakaz palenia w pojazdach flotowych, ale będzie to decyzja wewnętrzna, a nie ustawowy wymóg.
Zakazy ruchu na Boże Ciało. Gdzie i kiedy nie wjedziemy?
Znajdziesz nas w Google News