Rażące błędy proceduralne i zarządcze, niewystarczające kwalifikacje pracowników punktu utrzymania taboru, opóźnienia napraw i przeglądów, a także zbyt niska jakość tych, które się odbyły – to główne ustalenia audytu zleconego przez nowy Zarząd POLREGIO. Ich skutkiem jest zawiadomienie do Prokuratury i powiadomienie Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Przewoźnik zapowiada kolejną kontrolę.
Prześwietliliśmy całą ścieżkę decyzyjną, całość procesu związanego z utrzymaniem taboru, jego naprawami i dysponowaniem nim. Skala nieprawidłowości jest porażająca. Mowa tutaj wprost o działaniu na szkodę spółki i nie może być na to przyzwolenia. Przeszliśmy do skrupulatnego rozliczania przeszłości i wyciągamy daleko idące konsekwencje. Potrzebne jest jednak również zdefiniowanie możliwego modelu dalszego funkcjonowania spółki w Lubuskiem. Prace i w tym zakresie już realizowane są – mówi prezes Zarządu POLREGIO Krzysztof Pietrzykowski.
POLREGIO zawiadamia służby
Audyt w Lubuskim Zakładzie POLREGIO ruszył we wrześniu 2024 r. Obejmował lata 2020-2024. Jak ustalili audytorzy, przez lata dochodziło do niewłaściwego wykorzystywania majątku spółki skutkującego utratą przez nią przychodów.
Nieprawidłowości dotyczą m.in. prowadzenia ewidencji udostępniania podmiotom zewnętrznym zakładowej infrastruktury, wykorzystywanej do realizacji napraw i przeglądów. To na jej podstawie wyliczane są faktury z kwotami należnymi POLREGIO. Braki w ewidencji skutkują każdorazowo stratami dla spółki. Co więcej, nadzór kierownictwa zakładu, a pośrednio również ówczesnych władz spółki, nad procesem udostępniania infrastruktury, jego ewidencjonowaniem i rozliczaniem, uznano za dalece niewystarczający. Tylko w rezultacie audytu Zakład wystawił dotychczas 8 brakujących faktur za lata 2023–2024 na łączną kwotę blisko 0,5 mln zł netto. Przewoźnik przeprowadzi szczegółową weryfikację pozostałych należności, również za wcześniejsze lata. Osobną kwestię stanowi stwierdzony przypadek przekroczenia uprawnień – w zakresie posiadanych kompetencji finansowych – podczas zawierania umów przez kierownictwo Zakładu.
Ustalenia były na tyle poważne, iż przewoźnik skierował zawiadomienie do Prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa. Mowa w nim o działaniu na szkodę spółki. Audyt wykazał też zasadność powiadomienia Centralnego Biura Antykorupcyjnego. W wystąpieniu skierowanym do CBA POLREGIO wskazało na okoliczności wymagające zbadania z wykorzystaniem narzędzi i uprawnień posiadanych przez tę służbę.
Lata zaniedbań i błędnych decyzji
Błędy finansowe i zarządcze nie były jedynymi, na jakie natrafili audytorzy. Uchybienia pojawiały się również w zakresie utrzymania i napraw taboru. Występowały okresy, gdy sprawnych było średnio jedynie 45% pojazdów, co oznaczało ponadnormatywne wykorzystanie taboru pozostającego w użyciu. To z kolei skutkowało podwyższoną awaryjnością pojazdów i ich częstszymi wyłączeniami.
Brak sprawnego taboru wynikał również z nieefektywnej organizacji pracy w Punkcie Utrzymania Taboru „Rzepin” oraz niewystarczającego nadzoru nad pracami utrzymaniowo-naprawczymi. Choć liczba pracowników Zakładu w Zielonej Górze zatrudnionych w obszarze utrzymania i napraw była niemal zgodna z zapotrzebowaniem deklarowanym przez Zakład, to posiadane przez nich kwalifikacje, uprawnienia oraz przyporządkowanie nie zapewniały należytej jakości i efektywności napraw oraz utrzymania.
Zakład nie przekazywał w terminie pojazdów na przeglądy P3, a jakość tych, które zostały przeprowadzone, jak też realizowanych przez firmy zewnętrzne napraw P4 i odbiorów technicznych, nie była zadowalająca. W krótkim czasie po wykonaniu P3 i P4, konieczne było skierowanie pojazdów do kolejnych napraw. Skrajnym stwierdzonym przypadkiem było m.in. dokonanie odbioru niesprawnego pojazdu. Lubuski Zakład POLREGIO, który dysponuje tylko jednym punktem utrzymania taboru wyposażonym w tor z podnośnikami kolejowymi (PUT „Rzepin”), udostępniał podmiotom trzecim infrastrukturę kluczową dla realizacji przeglądów i napraw pojazdów Zakładu, co ograniczało własne możliwości utrzymaniowo-naprawcze.
Zarząd POLREGIO, niezależnie od poleconych działań naprawczych, planuje dalszą kontrolę w zielonogórskim Zakładzie. Ma ona ruszyć w pierwszym kwartale 2025 r. Przewoźnik podjął też decyzję o zmianach kadrowych w kierownictwie Zakładu.
Źródło: Informacja prasowa
Fot. Sektorkolejowy