Warszawski Dom Technika NOT oraz Politechnika Warszawska gościły w dniach 15-17 października 2025 r. uczestników VII Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej InterModal. Trzydniowe wydarzenie zorganizowane przez SITK RP oraz Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej obejmowało liczne sesje tematyczne dotyczące przyszłości branży – od innowacji technologicznych po strategię rozwoju infrastruktury. Zwieńczeniem konferencji była wizyta na terminalu przeładunkowym, gdzie uczestnicy mogli zobaczyć codzienne funkcjonowanie rozwiązań omawianych podczas debat eksperckich. Formuła połączenia dyskusji z obserwacją procesów terminalowych stworzyła unikalną platformę wymiany wiedzy i doświadczeń. Wydarzenie odbyło się pod egidą medialną Sektora Kolejowego.
Rozwój infrastruktury terminalowej w centrum debaty
Konferencję zainaugurowali mgr inż. Henryk Zielaskiewicz – przewodniczący Krajowej Komisji Transportu Intermodalnego SITK RP oraz dr inż. Jacek Paś – prezes zarządu Krajowego SITK RP. Pierwszy dzień rozpoczął panel dyskusyjny o znaczeniu infrastruktury terminalowej dla wzrostu gospodarczego regionów. Piotr Rachwalski z CPK, Marcin Trela z UTK, dr Mirosław Antonowicz z OSŻD, Sylwia Cieślak-Wilk z CUPT, Przemysław Ciszak z Ministerstwa Aktywów Państwowych oraz dr hab. inż. Stefan Akira Jarecki z Politechniki Warszawskiej przedstawili różne perspektywy rozwoju sektora.
Program środowych obrad obejmował także wystąpienia o perspektywach transportu intermodalnego w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej, innowacyjności i interoperacyjności przewozów oraz bezpieczeństwa w sytuacjach kryzysowych.





Od cyfryzacji terminali po standardy kształcenia logistyków
Czwartkowe obrady na Politechnice Warszawskiej otworzyła dyskusja o możliwościach wsparcia operatorów terminali. Rostislav Vašek z OLTIS POLSKA, Jakub Wojciechowski z KALMAR Poland, dr inż. Maciej Kaczorek z PKP PLK oraz Jakub Styczeń z Euroterminala Sławków omówili, w jaki sposób uczelnie, instytucje publiczne i sektor technologiczny mogą wspierać rozwój operatorów.



Kolejne wystąpienia pokazały wyzwania stojące przed terminalami. Krystyna Śliwka z OLTIS Polska podkreśliła konieczność cyfryzacji procesów przeładunkowych, prof. Maciej Stajniak z Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu zaprezentował najnowsze standardy kształcenia logistyków, a dr Michał Zięba z kancelarii Hanton, Szalc, Zięba & Partnerzy omówił bariery rozwoju terminali – od kwestii lokalizacyjnych po prawne.

W dalszej części czwartkowego programu osobną sesję poświęcono rozwojowi terminali polskich portów morskich jako fundamentu bezpieczeństwa gospodarczego kraju. Bartłomiej Felczyński z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk omówił rolę Gdańska jako kolejowej bramy łączącej Polskę z rynkami Europy Środkowej i Wschodniej. Grzegorz Bławat z Zarządu Morskiego Portu Gdynia przedstawił obecną sytuację i plany rozwoju obsługi ruchu kolejowego w Gdyni, a Zbigniew Chachuła z Bulk Cargo-Port Szczecin zaprezentował potencjał intermodalny Szczecina.
Czwartkowe obrady zamknęła sesja o wyzwaniach projektowania terminali intermodalnych – od fazy koncepcyjnej po realizację inwestycji.



Wycieczka techniczna na terminal Loconi, czyli teoria spotyka się z praktyką
Piątkowa wycieczka techniczna na Terminal Loconi w Warszawie pozwoliła uczestnikom zobaczyć procesy operacyjne terminala przeładunkowego. Możliwość bezpośredniego zapoznania się z organizacją pracy obiektu, obserwacji codziennych wyzwań i rozmów z praktykami dopełniła merytoryczne dyskusje z poprzednich dni. To połączenie wiedzy teoretycznej z obserwacją w terenie stanowiło wartość dodaną konferencji, nadając jej wyjątkowy charakter. Bezpośrednia konfrontacja omawianych rozwiązań z praktyką terminalową dała uczestnikom kompletny obraz funkcjonowania nowoczesnego transportu intermodalnego.





Autor: Damian Malesza
Zobacz również: