Zakopane: Trwa konferencja INFRASZYN 2024

6 miesięcy temu

W stolicy Tatr trwa intensywny cykl aktywności organizowanych w ramach XVI Konferencji Naukowo-Technicznej pt. „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury w transporcie szynowym”. Specjaliści z dziedziny kolejnictwa po raz kolejny spotykają się, by wymienić się wiedzą i doświadczeniami oraz przedyskutować najistotniejsze kwestie branżowe. Bogaty program merytoryczny wydarzenia obfituje w liczne prelekcje, prezentacje oraz panele dyskusyjne.

Tegoroczna edycja zakopiańskiej konferencji organizowanej przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Radomiu (SITK RP) cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Wydarzenie z roku na rok rośnie w siłę i zaskakuje rozmachem, jednocześnie potwierdza swój prestiż. Biorą w nim udział przedstawiciele największych przedsiębiorstw kolejowych, oficjele oraz eksperci i naukowcy. Patronat nad konferencją objęli Ministerstwo Infrastruktury (MI), Urząd Transportu Kolejowego (UTK), PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK), Instytut Kolejnictwa (IK), Organizacja Współpracy Kolei (OSŻD) oraz Polska Izba Inżynierów Budownictwa (PIIB).

INFTASZYN 2024 – pierwszy dzień spotkania liderów sektora kolejowego

Podczas pierwszego dnia – tuż po oficjalnej inauguracji konferencji INFRASZYN 2024, głos zabrali zaproszeni goście tj. m.in. dr inż. Ignacy Góra – prezes Urzędu Transportu Kolejowego, mgr inż. Piotr Malepszak – wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, dr inż. Jacek Paś – prezes SITK RP.

W trakcie sesji plenarnej poruszone zostały m.in. kwestie dotyczące cyfryzacji i rozwoju polskiego kolejnictwa, wypadków związanych z nadzorem inwestycyjnym, a także uwarunkowań oraz perspektyw w zakresie korytarza środkowego Jedwabnego Szlaku. Przedstawiciele UTK, PKP PLK, PKP Cargo oraz Polregio przedstawili swoje referaty programowe. Prelegenci rozmawiali także o rozwoju metra w Warszawie, szkoleniu nowych wysoko wyspecjalizowanych kadr branżowych i procedurach naprawczych.

Druga ze środowych sesji koncentrowała się na rozwiązaniach oferowanych przez firmę TINES Rail – jako pierwszy głos zabrał mgr inż. Tomasz Szuba – prezes zarządu tej spółki. Podczas wystąpienia mówił o procesie wdrażania na rynek kolejowy nowoczesnych technologii – m.in. systemów izolacji wibroakustycznej.

Przedsiębiorstwo miało jeszcze dwóch reprezentantów, którymi byli dr inż. Wojciech Oleksiewicz oraz mgr inż. Michał Rybacki. Mówili kolejno o wymaganiach stawianych wibroizolatorom stosowanym w konstrukcji dróg kolejowych oraz ich realizacji w procesie przygotowania inwestycji, a także społecznej odpowiedzialności związanej z projektowaniem, budową i utrzymaniem infrastruktury w transporcie szynowym z punktu widzenia spółki.

W ramach tej sesji głos zabierało jeszcze trzech prelegentów tj. dr hab. inż. Filip Pachla z Politechniki Krakowskiej na temat analizy wibroizolacyjnej w projektowaniu i modernizacji nawierzchni szynowych, a także dr hab. inż. Andrzej Massel oraz mgr inż. Grzegorz Stencel z Instytutu Kolejnictwa (IK), którzy poruszali kwestie związane z zarówno badaniami, jak i oceną jakości elementów wibroizolacyjnych stosowanych w konstrukcji dróg kolejowych.

O TINES Rail – firma z 20-letnim doświadczeniem w sektorze kolejowym

Spółka TINES Rail specjalizuje się w produkowaniu nowoczesnych systemów oraz komponentów wchodzących w skład bezpodsypkowych konstrukcji nawierzchni dróg kolejowych, metra, torowisk tramwajowych i torów podsuwnicowych, które spełniają najbardziej rygorystyczne wymagania w zakresie bezpieczeństwa, jakości, komfortu podróżowania pasażerów oraz ochrony środowiska. Przedsiębiorstwo sukcesywnie inwestuje w działania badawczo-rozwojowe, które są realizowane z udziałem najważniejszych krajowych ośrodków naukowych, by maksymalnie wykorzystać swój potencjał z uwzględnieniem założeń strategii zrównoważonego rozwoju. TINES Rail z powodzeniem przyczynia się do kształtowania infrastruktury komunikacyjnej przyszłości. Oferowane rozwiązania gwarantują wiele korzyści zarówno z punktu widzenia inwestorów tj. przyspieszony czas budowy, wysoka efektywność kosztowa, a także długi oraz bezawaryjny czas eksploatacji, jak i społeczeństwa – wysoki poziom bezpieczeństwa i komfort podróży, dzięki ograniczeniu emitowanego hałasu oraz generowanych drgań.

W gamie produktów znajdziemy m.in. maty wibroizolacyjne, szynowe podpory blokowe w otulinie, systemy zintegrowanej nawierzchni tramwajowo-drogowej, sprężyste masy zalewowe oraz prefabrykaty różnego rodzaju.

Firma może pochwalić się bogatym doświadczeniem, które zostało zdobyte przy realizacji kluczowych projektów infrastrukturalnych w Polsce, Europie Wschodniej oraz Azji Środkowej. Łącznie uczestniczyła w wykonaniu 566 projektów.

Historia TINES Rail

Spółka TINES Rail powstała w 2004 r. Już w pierwszym roku działalności zrealizowała pierwszą inwestycję tramwajową ze sprężystym mocowaniem szyn – w Krakowie, a w kolejnym wykonała poznańskie torowisko tramwajowe z zastosowaniem gumowych wkładek komorowych i uruchomiła produkcję prefabrykatów do zastosowań torowych. W następnych latach rozwiązania oferowane przez firmę były stosowane także m.in. w Warszawie (pierwsza realizacja nawierzchni bezpodsypkowej z systemem EBS na polskiej kolei – w tunelu średnicowym), Bytomiu czy też Wrocławiu.

W 2007 r. maty wibroizolacyjne zawitały na szlaku PKP PLK w technologii podsypkowej, rok później rozwijają się działania eksportowe – TINES Rail dociera do Charkowa na Ukrainie, a dwa lata później do Kazachstanu.

W 2010 r. system EBS zostaje zastosowany po raz pierwszy w kijowskim metrze (Ukraina), a w Polsce rozpoczyna się produkcja szynowych podpór blokowych w otulinie EBS. Nowoczesne rozwiązania przedsiębiorstwa są wykorzystywane do realizacji najważniejszych inwestycji w zakresie infrastruktury transportowej w Krakowie. Rok później technologia wibroizolacyjna zostaje dostarczona do Sankt Petersburga.

W 2012 r. uruchomiona zostaje innowacyjna linia produkcyjna do systemu EBS. Ponadto po raz pierwszy na sieci zarządzanej przez PKP PLK zastosowane zostają rozjazdy w nawierzchni bezpodsypkowej (Warszawa-Okęcie). Rozwiązania TINES Rail dominują na poznańskich inwestycjach infrastruktury komunikacyjnej.

W kolejnych latach firma prężnie się rozwija – w Kazachstanie rozpoczyna się produkcja szynowych podpór blokowych w otulinie EBS, rozwiązania docierają także do Białorusi, uruchomiona zostaje produkcja na terenie Rosji. TINES zostaje potrójnie doceniony podczas targów TRAKO 2013. Dwa lata później system EBS pozytywnie przechodzi testy na odcinku doświadczalnym dla kolei dużych prędkości (KDP) w Szczerbince. W 2017 r. podkład strunobetonowy zostaje zaprezentowany podczas TRAKO 2017.

W latach 2018-2020 spółka przechodzi proces restrukturyzacji i zmiany struktury właścicielskiej. W 2021 r. w Zabierzowie oddany do eksploatacji zostaje zakład, gdzie powstają polimery, a rok później Łodzi rozpoczyna się produkcja prefabrykatów.

W 2023 r. spółka TINES Rail zaznacza swoją obecność na Łotwie (inwestycje tramwajowe), prezentuje kompleksową ofertę dla KDP podczas 15. edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, gdzie zostaje docenione. Ponadto kapituła konkursu TOP Builder przyznaje Tomaszowi Szubie tytuł „Osobowość Branży 2023”, a przedsiębiorstwo otrzymuje wyróżnienie, jako „Budowlana firma roku” w kategorii „Producent materiałów budowlanych – Rozwiązania dla infrastruktury kolejowej”.

Więcej informacji o konferencji INFRASZYN można znaleźć m.in.:

  • Rozpoczyna się konferencja INFRASZYN 2024 w Zakopanem
  • Rozpoczyna się konferencja INFRASZYN 2023 w Zakopanem
  • Rozpoczęła się kolejowa Konferencja INFRASZYN 2022

Sprawdź także:

  • System TINES® EBS z nagrodą TOP Builder 2023

Autor: Damian Malesza

Idź do oryginalnego materiału