Prototyp CR450 osiągnął prędkość testową 450 kilometrów na godzinę. Jazda próbna odbyła się na trasie z Tianjin do Pekinu, na odcinku 175 km. Według producenta nowy, międzynarodowy punkt odniesienia obejmują najważniejsze wskaźniki wydajności. Lepsze od wszystkich wyniki dotyczą prędkości operacyjnej, zużycia energii, hałasu w pociągu, a także jego drogi hamowania.
choćby 450 km na godzinę
Dzięki testom okazało się, iż CR450 będzie znacznie szybszy niż w tej chwili eksploatowany pociąg dużych prędkości - CR400 Fuxing. Jego składy poruszają się z maksymalną prędkością 350 kilometrów na godzinę. “Pociąg jeszcze bardziej skróci czas podróży i poprawi łączność, czyniąc podróż wygodniejszą i wydajniejszą dla ogromnej liczby pasażerów w kraju” - poinformowały chińskie koleje w wywiadzie dla tygodnika "Global Times".
Dla porównania, prędkość podróżna słynnego, francuskiego TGV sięga 360 km na godz. Pociągi mogą poruszać się szybciej, ale - zapewniają Francuzi - nie ma ku temu uzasadnienia ekonomicznego. W 2007 roku skład TGV V150 osiągnął na szlaku Paryż – Strasburg prędkość 574,79 km na godz. Zaś hiszpańska superszybka AVE jeździ z prędkością 310 km/godz. Reklama
Na tory w 2025 r.
W planach Kolei Chińskich są dalsze testy liniowe i optymalizacja parametrów technicznych, by jak najszybciej wprowadzić CR450 do eksploatacji komercyjnej - informuje portal branżowy raportkolejowy.pl. Chińska sieć kolei dużych prędkości liczy 47 tys. km i jest najdłuższa na świecie. Sieć łączy największe miasta w całym kraju.
Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to najszybszy pociąg komercyjny świata zacznie jeździć od przyszłego roku. Prawdopodobnie pierwszą, pokonywaną przez niego trasą nie będzie popularna Pekin-Szanghaj, tylko połączenie z Chengdu do Chongqing. Wynika to z faktu, iż infrastruktura połączenia stolicy kraju z największym ośrodkiem handlowym wymaga modernizacji.