Kolej – rozumiana jako ogół przedsiębiorstw zajmujących się utrzymaniem i budową infrastruktury, przewoźników, biur projektowych, przedsiębiorstw specjalizujących się w sektorze energetycznym, łączności, systemach sterowania ruchem kolejowym i przetwarzaniu danych – tworzy rozbudowany ekosystem o skomplikowanej sieci zależności i powiązań.
Poruszanie się po nim wymaga pewnego obycia. Bez względu na to, czy mówimy o członkach zarządów spółek, czy o szeregowych pracownikach, potrzebna jest znajomość realiów, branżowego żargonu i zależności zachodzących pomiędzy procesami. Do tego dochodzą: wiedza ogólnotechniczna i specjalistyczna oraz umiejętność obsługi konkretnych pojazdów, maszyn i urządzeń. Bezpieczeństwo zależy od przestrzegania zasad, które dla osób spoza branży nie muszą być oczywiste.
Zawód: kolejarz
Cykl kariery – od kształcenia zawodowego i zatrudnienia, przez rozwój, zdobywanie kolejnych kwalifikacji, uprawnień i stopni awansu, aż po odejście na emeryturę – z powodzeniem może być realizowany na kolei – być może w różnych firmach i na różnych stanowiskach, ale w obrębie tej samej branży.
Im więcej osób zdecyduje się związać życie zawodowe z koleją, tym lepiej. Migracja wewnątrz branży sprzyja budowaniu kultury pracy. Przed laty „bycie kolejarzem” znaczyło naprawdę dużo i budziło szacunek. Później, po okresie transformacji, podejście nowych pracowników diametralnie się zmieniło. Dla wielu osób kolejarz to zawód jak wiele innych. Czy warto włożyć wysiłek i środki w przywrócenie słowu „kolejarz” dawnego znaczenia? Wiele wskazuje na to, iż tak.
Andrzej Domka