Zasilanie najdłuższego na świecie tunelu zatapianego

4 godzin temu

Stacja transformatorowa powstaje na powierzchni 30 tys. m2 na wyspie Lolland. Znajduje się w pobliżu przyszłej autostrady i linii kolejowej oraz punktu poboru opłat. Zapewni energię elektryczną m.in. dla 18,2 km linii kolejowej w tunelu i 10 km do stacji Rødby. Jej budowa rozpoczęła się w 2023 r., zakończenie zaplanowano na 2028 r., czyli na rok przed otwarciem tunelu.

Energia elektryczna na potrzeby tunelu ma pochodzić wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Na wyspie Lolland, gdzie znajdzie się jeden z portali tunelu, 80% elektryczności jest zielone. Gdy inwestycja się zakończy, ma to być już 100%.

Stacja obsłuży pociągi elektryczne, autostradę, wentylację, oświetlenie, a także wielkoskalową stację ładowania pojazdów elektrycznych w sąsiedztwie obiektu.

W kontrakcie na budowę tunelu priorytet nadano efektywności energetycznej, wpisano także wymagania dotyczące stacji transformatorowej z myślą i jej wykorzystaniu w przyszłości, w czasie znaczącego wzrostu znaczenia elektrycznych środków transportu.

Tunel będzie w pełni zelektryfikowanym, zielonym korytarzem transportowym dla pociągów pasażerskich i towarowych. Wraz ze stacją transformatorową ma stanowić istotny wkład w ekologiczną transformację sektora transportu.

W tunelu o długości 18,2 km znajdą się dwutorowa linia kolejowa i dwie dwupasowe jezdnie. Obiekt połączy Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii z niemiecką wyspą Fehmarn. Samochody pokonają tunel w 10 min, a pociągi w siedem. Projektowana żywotność obiektu wynosi 120 lat. Otwarcie zaplanowano na 2029 r.

Przeczytaj także: CPK liczy na 1 mld zł ze środków unijnych. Głównie na budowę tunelu

Idź do oryginalnego materiału