Podczas letnich wyjazdów można trafić na wiele pochodzących z kraju produktów: piwo, jabłka, a choćby lody - wskazuje we wtorkowym wydaniu "Rzeczpospolita".
Lista polskich hitów eksportowych jest długa
Jak zaznacza gazeta, "lista wakacyjnych hitów eksportowych jest długa, a szans na trafienie za granicą na polski produkt, zwłaszcza podczas wypoczynku, jest całkiem spora". Polska jest drugim pod względem wielkości eksporterem jabłek w Europie, które można kupić między innymi w Egipcie czy Indiach.
"Jednocześnie zajmujemy piąte miejsce na świecie w eksporcie lodów, wyprzedzając choćby Włochy, a polskie piwa, zwłaszcza bezalkoholowe, trafiają na wiele rynków. Polska jest również w piątce największych graczy na rynku jachtów i parasoli słonecznych" - wynika z danych International Trade Center oraz instytucji płatniczej Akcenta.Reklama
Dynamicznie rośnie eksport polskich lodów
Gazeta wskazuje, iż w ubiegłym roku eksport polskich lodów wzrósł o 17 proc. rok do roku, podobnie w przypadku jabłek. O jedną piątą zwiększyliśmy też sprzedaż zagraniczną kamperów, a parasoli słonecznych o 16 proc.
Z danych International Trade Center wynika, iż w 2024 r, wyeksportowaliśmy 117 tys. ton lodów o łącznej wartości 404,5 mln euro. "Taki wynik dał Polsce piąte miejsce na globalnym rynku lodów oraz 7-proc. udział w światowym eksporcie" - czytamy.
Jabłka wciąż pozostają symbolem polskiego rolnictwa
Z artykułu dowiadujemy się, iż także jabłka to jeden z eksportowych hitów naszego rolnictwa. W ubiegłym roku Polska wyeksportowała niemal 785 tys. ton jabłek o łącznej wartości 471 mln euro, co oznacza wzrost o 17 proc. rok do roku. Polska utrzymuje drugą pozycję wśród eksporterów jabłek w Europie oraz siódmą na świecie, z 7-proc. udziałem w globalnym rynku.
Z kolei eksport kamperów osiągnął w 2024 roku wartość 36,4 mln euro, a tylko Dania zakupiła pojazdy za 14,5 mln euro. "Za ciekawostkę można uznać eksport parasoli przeciwsłonecznych. Z danych ITC wynika, iż za granicę trafiły takie towary o wartości 60,4 mln euro, co oznacza rdr wzrost o 16 proc. Taki wynik plasuje nas na 4. miejscu wśród eksporterów na świecie i na 3. w Europie. Co trzeci parasol przeznaczony na eksport trafił do Niemiec" - czytamy.
***