Zastosowanie Wirtualnego Asystenta Maszynisty jako system wsparcia maszynistów w codziennej pracy

1 rok temu

System WAM

System Wirtualnego Asystenta Maszynisty (WAM) powstał jako narzędzie codziennej pracy maszynistów, mający na celu poprawić bezpieczeństwo na kolei. System został opracowany w ramach Projektu „Wirtualny asystent maszynisty z nawigatorem szlaku – przyszłość systemu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym – Maszynista 5.1” współfinansowanym przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Szybka Ścieżka. Wartość dofinansowania projektu z UE: 5.936.207 PLN.

Rozwiązanie składa się z układu przetwarzania danych opartego o algorytmy sztucznej inteligencji oraz wyposażenia kabiny maszynisty. Wirtualny Asystent Maszynisty dzięki swojej uniwersalnej budowie może zostać zamontowany na każdym typie pojazdu szynowego bez ingerencji w istniejące systemy, dzięki czemu nie powoduje zniszczeń, utraty certyfikacji czy gwarancji pojazdu i jego elementów. Produkt uzyskał pozytywną opinie certyfikacyjną na zgodność z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI) oraz Dyrektywami Nowego Podejścia, potwierdzające spełnienie norm zharmonizowanych.

Certyfikacja CE

System WAM posiada oznakowanie CE, które stanowi deklarację dla wyrobu spełniającego standardy europejskie w kwestii bezpieczeństwa użytkowania, jakości oraz bezpieczeństwa dla zdrowia. Ten najważniejszy wskaźnik spełnienia szereg wymagań prawnych, zapewniając możliwość oferowania rozwiązania Infracert TSI na terenie wszystkich państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Wirtualny Asystent Maszynisty, składający się z trzech głównych bloków funkcjonalno-użytkowych: terminala maszynisty, głowicy pomiarowej oraz układu przetwarzania danych, tworzy jeden kompletny system, podlegający ocenie zgodności wyrobu z wymogami przepisów unijnych. Wyrób został zaprojektowany biorąc pod uwagę szczegółowe wytyczne, określone w tzw. Dyrektywach „Nowego Podejścia”, do których zalicza się mi.in. Dyrektywę 2014/30/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej oraz Dyrektywę 2014/35/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia.

Rozwiązanie opracowane przez Infracert TSI przeszło szereg badań ocenionych przez renomowaną Jednostkę Notyfikowaną, uzyskując tym samym potwierdzenie spełnienia wymagań norm z grupy PN-EN 62368 dotyczących urządzeń techniki fonicznej/wizyjnej, informatycznej i telekomunikacyjnej, jak również norm emisji elektromagnetycznej (EMC) określonych w normach z grupy PN-EN IEC 61000. Przeprowadzone przez akredytowaną jednostkę badania pozwalają stwierdzić, iż urządzenie posiada odpowiednie zabezpieczenia dla jego użytkowników, do których można zaliczyć w szczególności maszynistów i personel kolejowy. WAM został pozytywnie oceniony pod względem spełnienia wymagań dotyczących emisji przewodzonych i promieniowanych, które uznaje się za istotne dla zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony odbioru radiowego w określonym środowisku elektromagnetycznym, co jest w szczególności istotne dla urządzeń przeznaczonych do pracy w kabinie maszynisty.

Wprowadzenie oznakowania CE na naszym wyrobie wpisuje się w unijną zasadę eliminacji barier przepływu towarów na rynku Unii i obowiązuje na terenie całej UE oraz państw z nią zrzeszonych jak Norwegii, Lichtensteinu czy Turcji.

Zgodność z przepisami TSI

Weryfikacja pod względem spełnienia wymagań Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności opierała się na weryfikacji aspektów ujętych w przedmiotowych dokumentach odniesienia, które są powiązane z naszym urządzeniem. Przeprowadzona analiza, która została potwierdzona pozytywną opinią jednostki notyfikowanej pozwala stwierdzić, iż System WAM nie koliduje z wymaganiami TSI, wpływając jednocześnie na poprawę bezpieczeństwa.

Wirtualny Asystent Maszynisty został opracowany jako rozwiązanie dedykowane do montażu w kabinie maszynisty pojazdów kolejowych. Urządzenie zostało ocenione pod względem spełnienia wymogów

Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu „Ruch kolejowy” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2012/757/UE. Rozwiązanie pozwala przedsiębiorstwom kolejowym na prowadzenie ruchu przy wykorzystaniu unikatowego systemu wsparcia maszynistów.

Dzięki zastosowaniu systemu WAM dostrzega się poprawę planowania i zarządzania ruchem. Analizowane w czasie rzeczywistym chwilowe zużycie energii prowadzonego pojazdu z wykorzystaniem innowacyjnych metod AI pozwala na tzw. eco-driving, czyli ekologiczne i efektywne energetycznie, prowadzenie ruchu. Urządzenie zostało zweryfikowane pod względem spełnienia wymagań Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1305/2014 z dnia 11 grudnia 2014 r. dotyczącego technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (TSI TAF), jako system informacyjny służący do monitorowania ruchu pociągów w czasie rzeczywistym, umożliwiający także zarządzanie przydziałem taboru i planowaniem pracy maszynistów. W analizie uwzględniono również wymagania z Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 454/2011 z dnia 5 maja 2011 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Aplikacje telematyczne dla przewozów pasażerskich” (TSI TAP), w aspekcie systemu zapewniającego informacje dla maszynisty oraz umożliwiające zarządzanie połączeniami pomiędzy pociągami przewoźników korzystających z tego systemu.

WAM w codziennej pracy maszynistów

Wirtualny Asystent Maszynisty jest rozwiązaniem stosowanym w codziennej pracy maszynistów, którego bezpieczeństwo stosowania poparte jest badaniami wiodącego na rynku Europy Środkowo-Wschodniej Akredytowanego Laboratorium Badawczego. Zastosowanie rozwiązania Infracert TSI z oznaczeniem Conformité Européenne pozwala na zdobycie przewagi rynkowej przez przewoźników kolejowych dzięki znaczącemu usprawnieniu pracy maszynistów przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa kolejowego.

System WAM dzięki autorskim algorytmom AI pozwala na wykrywanie elementów infrastruktury oraz wskaźników kolejowych znajdujących się na szlaku informując o nich maszynistę, jak również ostrzegając przed wystąpieniem niebezpiecznych sytuacji. Dzięki połączeniu elementów nawigacyjnych, systemów bezpieczeństwa oraz wsparcia w technice jazdy Wirtualny Asystent Maszynisty jest wyjątkowym systemem usprawniającym pracę w szczególności nowych pracowników przewoźników kolejowych. Oznakowanie CE wyrobu zapewnia maszynistom poczucie bezpieczeństwa zamontowanego w sposób bezinwazyjny urządzenia, którego elementy rozlokowane są tak, aby nie utrudniały prowadzenia pojazdu.

Infracert TSI sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pt.: „Wirtualny asystent maszynisty z nawigatorem szlaku – przyszłość systemu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym – Maszynista 5.1.” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 – 2020 (PO IR), Priorytet I: Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa, Poddziałanie 1.1.1, Dofinansowanie projektu 5.936.207,00 PLN.

Idź do oryginalnego materiału