Zatankowali statek olejem z frytek. Biodiesel zamiennikiem na okres przejściowy?

4 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


W kwietniu w Singapurze odbył się nietypowy eksperyment brazylijskich firm. Giganci branży energetycznej i wydobywczej zatankowali ogromny statek mieszanką tradycyjnego oleju opałowego i biodiesla ze zużytego oleju spożywczego. To część strategii redukcji emisji CO2 w transporcie morskim i rozwiązanie na okres przejściowy, gdy świat musi przygotować infrastrukturę pod użycie wodoru.


Jednym z największych źródeł emisji CO2 w światowej gospodarce ciągle jest transport morski. W Unii Europejskiej odpowiada za jedynie 3-4 proc. emisji, znacznie większym problemem jest w innych regionach świata. W Singapurze w ramach testu po raz pierwszy komercyjnie paliwa kopalne zastąpiono zużytym olejem spożywczym.


Statek na paliwo z oleju z frytek


Dokładnie z tego powodu 22 kwietnia br. w Singapurze odbył się nietypowy eksperyment. Jak informuje serwis focus.pl masowiec Luise Oldendorff należący do Oldendorff Carriers zatankowany został paliwem VLS B24, na który składał się klasyczny olej napędowy (76 proc.) i biodiesel produkowany ze zużytego oleju spożywczego (24 proc.)Reklama


Paliwo wyprodukowane zostało w zbiornikach brazylijskiej spółki naftowo-gazowej Petrobras z wykorzystaniem rafinerii tej spółki. Cały proces był certyfikowany, co gwarantowało zrównoważony rozwój i pełną identyfikowalność surowców.


"Rozwijamy coraz bardziej zrównoważone paliwa i realizujemy nasze zobowiązanie do dekarbonizacji działalności (...) aby dostarczać na rynek bardziej ekologiczne produkty" - mówiła Magda Chambriard, prezes Petrobras.


Paliwo z oleju z frytek na czas rozwoju wodoru


Do testu przystąpili brazylijscy giganci: Petrobras i Vale (branża wydobywcza). Jak czytamy w focus.pl, spółki te zacieśniają partnerstwo i wspólnie pracują nad zmniejszeniem śladu węglowego.
Test z brazylijskim masowcem to element szerszej strategii dekarbonizacji w Vale. Prezes tej spółki Gustavo Pimenta podkreślił, iż firma aktywnie pracuje nad rozwojem rozwiązań wielopaliwowych dla nowych i już istniejących statków, a jemu samemu na sercu leży dążenie do ograniczenia emisji w transporcie morskim.
To także pierwsza na świecie próba komercyjnego wykorzystania biopaliwa ze zużytego oleju spożywczego. Czy olej z frytek może być receptą na ocieplenie klimatu? Na razie wiadomo, iż nie wyeliminuje on całkowicie zapotrzebowania na paliwa kopalne, ale może być istotny w okresie przejściowym, gdy technologie wodorowe i elektryczne w transporcie morskim nie są jeszcze rozpowszechnione. Brakuje w nich często infrastruktury lub dopiero rozpoczynają się testy.
Petrobras to największy producent ropy naftowej w Ameryce Południowej. Firma w latach 2025-2029 planuje przeznaczyć ponad 16 mln dolarów na transformację energetyczną. Z kolei Vale tylko w lata 2025-2030 zainwestuje około 12,3 miliarda dolarów w zwiększenie produkcji rudy żelaza i miedzi, kluczowych dla transformacji energetycznej i redukcji emisji dwutlenku węgla.
Idź do oryginalnego materiału