Zatapiany tunel Dania–Niemcy: powstają linia kolejowa i autostrada

1 rok temu

Po stronie niemieckiej w Puttgarden na wyspie Fehmarn toczą się prace związane z budową linii kolejowej, która dzięki tunelowi znacznie skróci podróże pociągami (o dwie godziny) między Sztokholmem, Hamburgiem i Kopenhagą. Szlak będzie przebiegał głębokim wykopem (10 m), a do portalu dotrze także przez powstający wiadukt nad drogą lokalną do miejscowości Marienleuchte. Wykonano już część fundamentów przeprawy.

Trwa również budowa odcinka autostrady E47 (łączącej Lubekę w Niemczech, przez Kopenhagę w Danii ze Sztokholmem w Szewcji). Trasa do tunelu przebiegnie wysokim nasypem i wiaduktem nad tą samą lokalną drogą. Przejazd pod morzem zajmie kierowcom 10 min. Do czasu otwarcia podmorskiego obiektu w 2029 r. samochody będą transportowane promami.

Pozyskany urobek jest składowany, zostanie wykorzystany w różnego rodzaju obiektach. Dotyczy to także materiału dostarczanego z wykopu w dnie morskim. Jak informuje firma Femern, dzięki temu rozwiązaniu oszczędza się żwir i piasek, które w przeciwnym razie musiałyby być transportowane na place budowy ciężarówkami. Wykorzystanie urobku jest też korzystne dla środowiska naturalnego i klimatu.

W 2023 r. rozpoczęła się budowa segmentów tunelu zatapianego, w tym roku pierwsze będą zatapiane. Wykonywane są portale, napełniono baseny, z których elementy obiektu wyruszą do portu i na morze.

Przeczytaj także: Najdłuższy tunel kolejowy na świecie – co dzieje się na budowie Mont Cenis Tunnel

Idź do oryginalnego materiału