Zatapianym tunelem Dania–Niemcy pojedzie do 100 pociągów na dobę

11 godzin temu

Przejazdy kolejowe między Kopenhagą a Hamburgiem wyniosą 2,5 godz. Aktualnie realizowane są one 4,5 godz. Podróże między Sztokholmem a Hamburgiem zajmują 10 godz. i skrócą się do 8 godz. Tunelem zatapianym będzie przejeżdżać do 100 pociągów na dobę. By osiągnąć taki wynik, konieczna jest modernizacja szlaku, w tym rozbudowy stacji Kopenhaga Port Lotniczy. Te prace właśnie się rozpoczęły. Szlak z tą stacją już jest centrum dla składów pasażerskich i towarowych między Danią a resztą Skandynawii i Europy. To jedna z najbardziej ruchliwych linii kolejowych w Danii. Liczba przejazdów utrzyma się po otwarciu tunelu.

Rozbudowa stacji Kopenhaga Port Lotniczy potrwa dwa lata. Obejmuje budowę dwóch nowych peronów, modernizacją istniejących peronów i wykonanie połączenia z Terminalem 3 lotniska.

Tunel zatapiany będzie się składać z 89 segmentów. 79 z nich to elementy o długości 217 m i masie 73,5 tys. ton składające się z dziewięciu części po 24 m każdy. 10 kolejnych to krótsze konstrukcje, które będą wyposażone w instalacje techniczne pod jezdniami i torami.

W tunelu o długości 18,2 km znajdą się dwutorowa linia kolejowa i dwie dwupasowe jezdnie. Obiekt połączy Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii z niemiecką wyspą Fehmarn. Samochody pokonają tunel w 10 min, a pociągi w siedem. Projektowana żywotność obiektu wynosi 120 lat. Otwarcie zaplanowano na 2029 r.

Przeczytaj także: Gdańsk: linia kolejowa z tunelami i podziemnymi przystankami

Idź do oryginalnego materiału