Zaufanie konsumentów w Wielkiej Brytanii gwałtownie spada w obliczu obaw przed „bolesnym” budżetem | gospodarka

biegowelove.pl 2 godzin temu

Zaufanie konsumentów w Wielkiej Brytanii gwałtownie spadło w obliczu rosnących obaw związanych z planami rządu dotyczącymi „bolesnego” budżetu, co grozi ciosem dla ożywienia gospodarczego po kryzysie kosztów utrzymania.

Najnowszy wskaźnik nastrojów firmy GfK pokazał, iż zaufanie konsumentów spadło do najniższego poziomu od marca, niwecząc postęp poczyniony w tym roku w zakresie odbudowy nastrojów gospodarstw domowych.

Neil Belme, dyrektor ds. analiz konsumenckich w GfK, powiedział, iż „znaczna korekta” oczekiwań w zakresie finansów osobistych nastąpiła pomimo powrotu do stabilnej inflacji na początku tego roku, niższych kosztów finansowania zewnętrznego i stabilnego wzrostu płac.

„W związku z wycofaniem zimowych dopłat paliwowych i wyraźnymi ostrzeżeniami o dalszych trudnych decyzjach w zakresie podatków, wydatków i opieki społecznej, konsumenci z niecierpliwością oczekują decyzji budżetowych 30 października” – powiedział.

Keir Starmer powiedział w zeszłym miesiącu, iż nowy rząd będzie musiał podjąć „bolesne” decyzje w sprawie jesiennego budżetu po odkryciu – jak to określiła Partia Pracy – „czarnej dziury o wartości 22 miliardów funtów” w finansach publicznych.

Kanclerz Rachel Reeves ogłosiła w sierpniu, iż zniesie zimowe opłaty za paliwo dla większości emerytów, odroczy plany reformy opieki społecznej i anuluje inwestycje w drogi, kolej i szpitale, co będzie pierwszym etapem planu ograniczenia zadłużenia.

Najnowsze prognozy sugerują jednak, iż pesymistyczny wydźwięk oraz potencjalny wpływ zmian w podatkach i świadczeniach socjalnych na finanse osobiste mogą mieć wpływ na ożywienie wydatków konsumpcyjnych po recesji w drugiej połowie ubiegłego roku.

„To nie jest zachęcająca wiadomość dla nowego brytyjskiego rządu” – stwierdził Belme. „Silne zaufanie konsumentów jest ważne, ponieważ wspiera wzrost gospodarczy i jest ważnym czynnikiem wpływającym na gotowość kupujących do wydawania pieniędzy”.

Dane pokazują, iż podstawowe zaufanie konsumentów spadło do -20, powracając do podobnego poziomu odnotowanego na początku tego roku. Indeks mierzący zmiany w finansach osobistych w ciągu ostatniego roku spadł o 2 punkty do -9, podczas gdy oczekiwania na kolejne 12 miesięcy spadły o 9 punktów do -3.

Siedmiopunktowy spadek z odczytu na poziomie -13 w sierpniu oznacza największy miesięczny spadek zaufania konsumentów od kwietnia 2022 r.

Pomiń promocję newslettera

Zaloguj się do Biznes dzisiaj

Przygotuj się na dzień pracy – każdego ranka będziemy kierować Cię do wszystkich wiadomości biznesowych i analiz, których potrzebujesz

Informacja o ochronie prywatności: Biuletyny mogą zawierać informacje o organizacjach charytatywnych, reklamach internetowych i treściach sponsorowanych przez osoby trzecie. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności. Używamy Google reCaptcha w celu ochrony naszej witryny internetowej i polityki prywatności Google. polityka prywatności I Warunki świadczenia usług Awansuje.

Po promocji biuletynu

Pomimo gwałtownych spadków główny obraz sytuacji pozostaje znacznie lepszy niż pod koniec 2022 r., kiedy zaufanie konsumentów spadło do najniższego poziomu od rozpoczęcia pomiarów w 1974 r., gdy wysoka inflacja odbiła się na finansach gospodarstw domowych.

Inflacja osiągnęła najwyższy poziom 11,1% w październiku 2022 r., co stanowi najwyższy poziom od początku lat 80. XX w., gdy gospodarstwa domowe stanęły w obliczu wzrostu cen energii i żywności, co skłoniło Bank Anglii do podniesienia stóp procentowych w celu zwalczania gwałtownie wzrastających cen.

Główna stopa procentowa gwałtownie spadła w tym roku, zbliżając się do docelowej wartości banku wynoszącej 2%, co umożliwiło w sierpniu pierwszą obniżkę kosztów finansowania zewnętrznego od czterech lat.

Idź do oryginalnego materiału