Zawiercie: Rozpoczyna się X Konferencja SITK „Rozwiązania skrzyżowań kolei z drogami kołowymi w poziomie szyn”

1 miesiąc temu

Wyjątkowo interesująco zapowiada się dziesiąta już edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Technicznej „Rozwiązania skrzyżowań kolei z drogami kołowymi w poziomie szyn w aspekcie prawnym, ekonomicznym i technicznym”, nad którą patronat honorowy objął m.in. Minister Infrastruktury Dariusz Kilmczak, a patronat medialny sprawuje portal SektorKolejowy.pl. Konferencja odbywająca się w Zawierciu w hotelu Villa Verde Congress potrwa do piątku.

To interesujące wydarzenie, znajdujące się w planie pracy zarówno Krajowej Sekcji Kolejowej SITK RP, jak i PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., jest jednym z najważniejszych w kalendarzu konferencji branżowych. To właśnie tutaj powstały inicjatywy Bezpieczny przejazd oraz Żółta naklejka, które przerodziły się w ogólnopolskie kampanie społeczne.

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Częstochowie oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrala przy wsparciu Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa oraz PKP PLK S.A. Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie, czyli organizatorzy konferencji przygotowali bardzo atrakcyjny merytorycznie program spotkań, wzbogacony także o liczne atrakcje (w tym m.in. występ kabaretu „Czesuaf”, wycieczkę krajoznawczą, czy Piknik Jurajski).

Zaplanowano pięć sesji roboczych (w pierwszym i drugim dniu po dwie), na które składają się referaty i prelekcje zaproszonych ekspertów – m.in. z Politechniki Śląskiej, Częstochowskiej, Krakowskiej, czy Gdańskiej, z Instytutu Kolejnictwa, Departamentu Drogownictwa Urzędu Marszałkowskiego woj. śląskiego, z Biura Bezpieczeństwa PKP PLK S.A. i wielu branżowych firm m.in. Tines, Kyosan Europe, Kombud czy Monat.

Referat inauguracyjny, poświęcony zagadnieniom związanym ze specyfiką i bezpieczeństwem skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi wygłosi Włodzimierz Popczyk (SITK RP Oddział w Częstochowie), który przedstawi także ocenę stanu realizacji wniosków pokonferencyjnych poprzednich edycji. Będzie to punkt wyjścia do dalszych analiz i prac modyfikacyjnych.

Skrzyżowania dróg szynowych i kołowych to niewątpliwie miejsca szczególnie newralgiczne, dlatego konieczne jest pochylenie się nad maksymalnym ich zabezpieczaniem. Jednym z ważniejszych problemów omawianych na konferencji w Zawierciu będzie właśnie bezpieczeństwo przejazdów kolejowo-drogowych. Poruszony zostanie m.in. temat budowy bezkolizyjnych tego typu skrzyżowań, a także adekwatnego ich oświetlenia, oznaczenia, czy choćby skutecznego ich odwadniania, czyli metod zwiększania bezpieczeństwa w ruchu łączonym.

Innymi analizowanymi w czasie konferencji zagadnieniami będą np. badania eksploatacyjne zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej, szeroko pojęte wymagania i badania techniczne, stosowane i projektowane systemy zabezpieczeń (oraz ich skuteczność), adekwatne oznaczenia przejazdów, systemy monitorujące (wideo-radary), czy systemy kontroli skrzyżowań kolejowo-drogowych. Spółka Kyosan Europe zaprezentuje rozwiązania dedykowane poprawie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych bazujące na doświadczeniach z rynku japońskiego, które skutecznie wypłynęły na zmniejszenie ilości incydentów i wypadków na przejazdach. Firma Monat świadcząca usługi projektowania, produkcji, dostaw i montażu urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk), urządzeń elektroenergetyki i telekomunikacji kolejowej zaprezentuje rozwiązania podnoszące poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, zwłaszcza kat. D. Prezes Zarządu TINES Rail SA. – mgr inż. Tomasz Szuba, omówi 20 lat działalności spółki na rzecz wdrożenia i rozwoju w Polsce systemów skrzyżowań kolei z drogami kołowymi w poziomie szyn.

Bardzo ciekawie zapowiada się, zamykające drugi dzień konferencji, wystąpienie dr inż. Justyny Żywiołek z Politechniki Częstochowskiej pt. „Narzędzia AI i rozszerzonej rzeczywistości jako novum dla branży kolejnictwa”. To niewątpliwie interesujący kierunek rozwoju, jak się okazuje, także i branży kolejowej.

Organizatorzy konferencji postawili sobie zatem kilka głównych celów, wśród których za najistotniejsze uznać należy te związane z analizą stanu bezpieczeństwa (w tym uwarunkowań technicznych, ekonomicznych i formalno-prawnych) i projektowania działań poprawiających bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych oraz zwiększających funkcjonalność tychże przejazdów, a także prezentacją nowoczesnych rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo ruchu na skrzyżowaniach.

Szczegółowy program konferencji dostępny na stronie: https://przejazdy.eu w zakładce PROGRAM

Autor: Antonina Foerster
Fot. JBCrew

Idź do oryginalnego materiału