Przez lata europejskie hotele były zmuszone do stosowania klauzul najlepszej ceny. Oznaczały one zakaz oferowania na własnych stronach internetowych tańszych pokoi niż na platformie Booking.com. Taka polityka nie pozwalała unikać płacenia prowizji za pośrednictwo i obniżać cen dla gości.
Pozew hoteli przeciwko Booking. Mają czas do 29 sierpnia
Europejski Trybunał Sprawiedliwości (TSUE) ogłosił we wrześniu zeszłego roku wyrok, w którym uznał stosowane praktyki za niezgodne z prawem antymonopolowym. Sędziowie orzekli, iż platformy takie jak Booking.com są w stanie przetrwać ekonomicznie bez narzucania wymagań najniższej ceny. niedługo potem na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego Booking usunął klauzulę ze swoich umów.Reklama
Pozew zbiorowy, koordynowany przez Hotel Claims Alliance - fundacją wyspecjalizowaną w dochodzeniu roszczeń - ma na celu uzyskanie odszkodowań za okres od 2004 do 2024 r. Jak dotąd, według europejskiego stowarzyszenia branżowego Hotrec, inicjatywę którą wspiera ponad 30 krajowych stowarzyszeń hotelarskich, poparło ponad 10 tys. placówek z Europy.
Zainteresowanie jest duże, dlatego czas na poparcie akcji przedłużono do 29 sierpnia. „To rozszerzenie pozwala większej liczbie hoteli dołączyć do inicjatywy w szczycie sezonu letniego. Liczba rejestracji stale rośnie, a dotychczasowy odzew świadczy o silnym zaangażowaniu branży hotelarskiej w zwalczanie nieuczciwych praktyk na rynku cyfrowym ” – czytamy w komunikacie Hortec.
Hotelarze pozywają Booking. Rejestracja trwa
Stowarzyszenie informuje, iż hotele, które poniosły straty finansowe z powodu klauzuli nakładanej przez Booking.com, mogą zarejestrować się bezpłatnie i bez ryzyka na mybookingclaim.com. „Europejscy hotelarze od dawna cierpią z powodu nieuczciwych warunków i nadmiernych kosztów. Teraz nadszedł czas, aby się zjednoczyć i domagać odszkodowania” - podkreśla cytowany przez hiszpański portal branżowy Hostelsur prezes Hotrec, Alexandros Vassilikos. Dodaje, iż zbiorowy pozew jest wyraźny sygnałem, iż europejska branża hotelarska nie będzie tolerować nadużyć na rynku cyfrowym.
Mimo krytyki, Booking.com pozostaje najważniejszym narzędziem dla wielu hoteli, umożliwiając im dotarcie do dużej bazy klientów. Według badań Hotrec, w 2023 r. udział rynku Booking Holdings w Europie wyniósł 71 proc.