Polski sektor e-commerce rozwija się, a prognozy opracowane przez Strategy& zakładają wzrost jego wartości do 192 mld PLN do 2028 roku. Listopadowy szczyt zakupowy, obejmujący Black Friday i Cyber Monday, jest wyzwaniem dla przedsiębiorców działających online i weryfikuje ich gotowość operacyjną.

W okresie największych promocji rosną obroty przedsiębiorców. Analizy podmiotów działających na rynku pokazują, iż podczas Black Friday 2024 wzrosły one o 136 proc. względem pozostałych dni listopada – to o 20 punktów procentowych więcej w porównaniu do poprzedniego roku.
– Z danych rynkowych wynika, iż podczas ubiegłorocznego Balck Friday liczba transakcji internetowych wzrosła o 53 proc., a w Cyber Monday o 51 proc. W obliczu tak intensywnej aktywności konsumentów zapewnienie spójnych doświadczeń zakupowych na każdym etapie procesu – od wyboru produktu po dostawę i zwrot – jest najważniejsze dla konwersji i budowania lojalności klientów na przyszłość – zwraca uwagę Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska, właściciela marki PolCard. – Istotną rolę odgrywają tutaj też płatności. Dane Baymard pokazują, iż w 2024 roku kupujący porzucali już ponad 70 proc. koszyków, a jednym z powodów, który wskazało 13 proc. ankietowanych, jest właśnie brak preferowanej formy płatności – dodaje.
Największy wpływ na rezygnację z zakupów mają zbyt wysokie koszty przesyłki (48 proc.). Dodatkowo 26 proc. konsumentów jest skłonnych przerwać zakupy, jeżeli strona wymaga od nich rejestracji i utworzenia konta użytkownika.
KLIK i zapłacone
W Polsce jest 30 mln internautów, a 78 proc. z nich, jak podaje Gemius, zrobiło kiedyś zakupy online. W takim środowisku, gdzie ich cyfryzacja stała się codziennością, doświadczenia z kluczowego etapu zakupowego, czyli finalizacji, przekładają się bezpośrednio na wyższą satysfakcję i utrwalają lojalność wobec marki.
Wdrożenie przez przedsiębiorcę usługi Click to Pay na swojej platformie może skutecznie zredukować zjawisko porzucania koszyków, zwłaszcza w kontekście powracających klientów. Rozwiązanie to minimalizuje liczbę interakcji wymaganych do finalizacji zakupu, eliminując konieczność wielokrotnego wprowadzania danych karty.
– Konsumenci dążą do maksymalnego uproszczenia na każdym etapie transakcji – od wyboru produktu, przez płatność aż po dostawę. Najczęściej wybieraną formą płatności za zakupy w internecie, według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej jest BLIK, którego wskazało 32 proc. ankietowanych, a na drugim miejscu są szybkie przelewy wybierane przez 20 proc.– podkreśla Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska, właściciela marki PolCard. – Usługa Click to Pay, która jest dostępna w naszych bramkach płatniczych, jeszcze bardziej wpisuje się w te preferencje, nie tylko upraszczając końcowy etap zakupów online, ale też znacząco poprawiając bezpieczeństwo transakcji.
Płatności online choćby bez sklepu
Branża płatnicza oferuje wiele narzędzi, które umożliwiają przedsiębiorcom przyjmowanie płatności online, choćby bez posiadania sklepu internetowego. Przykładem takiego rozwiązania jest np. Generator Linków PolCard from Fiserv. To rozwiązanie e-commerce, które umożliwia wygenerowanie bezpiecznego linku do płatności, a następnie przekierowuje klienta do bramki płatniczej. Co istotne, taki link zapewnia możliwość płatności wszystkimi najbardziej popularnymi formami – kartą, BLIKIEM czy szybkim przelewem.
Sprzedawca, który posiada sklep internetowy, może natomiast skorzystać z bramki płatniczej podpiętej bezpośrednio do strony sklepu. W przypadku obu tych rozwiązań przedsiębiorca zyskuje szybką i bezpieczną obsługę wszystkich najpopularniejszych metod płatności internetowych.
Płatności są jednym z ważniejszych czynników budujących przewagę konkurencyjną
w e-commerce. Konsumenci oczekują nie tylko szybkości, ale też płynności i bezpieczeństwa zakupów. Każde udogodnienie w tym obszarze może realnie zwiększać konwersję i lojalność klientów. Przedsiębiorcy, którzy już dziś inwestują w nowoczesne rozwiązania płatnicze, zyskają nie tylko wyższe wskaźniki sprzedaży, ale też trwałą relację z klientem w coraz bardziej cyfrowej gospodarce.

2 godzin temu










