Z dokumentu wynika także, iż na koniec II kw. ponad 18 mln klientów indywidualnych aktywnie bankowało z pomocą telefona
Związek Banków Polskich opublikował raport Netbank, zawierający informacje o popularności bankowości internetowej i mobilnej w Polsce. Dokument dotyczy II kw. 2022 r., a wynika z niego m.in., iż na koniec czerwca obowiązywało w naszym kraju ponad 40 mln umów umożliwiających dostęp do bankowości internetowej. W porównaniu z analogicznym kwartałem roku poprzedzającego oznacza to wzrost o przeszło 6 proc.
Przeczytajcie także: Będzie trzecia aplikacja do płatności za parkowanie w Warszawie
Z raportu można się także dowiedzieć, iż liczba klientów indywidualnych, korzystających aktywnie (przynajmniej raz w miesiącu) z bankowych usług elektronicznych, sięgnęła w czerwcu przeszło 21,6 mln. To mniej niż w kwartale poprzedzającym (spadek o ok. 0,7 proc.), ale o ponad 6 proc. więcej niż w analogicznym kwartale 2021 r. ZBP podał również, iż w porównaniu z czerwcem 2021 roku średnia wartość przelewu klienta indywidualnego wzrosła o niespełna 30 proc., a średnia liczba tych przelewów zwiększyła się o niecałe 2 proc.
Wciąż rośnie liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych. O ile w II kw. 2021 roku było ich ok. 15,1 mln, o tyle miniony kwartał zakończył się wynikiem ponad 18 mln. Oznacza to wzrost o prawie 20 proc. Z raportu wynika też, iż 67 proc. osób aktywnie korzystających z bankowości mobilnej (ponad 12 mln) to klienci "mobile only", czyli używający bankowości elektronicznej wyłącznie za pośrednictwem aplikacji. W porównaniu z I kw. 2022 roku przybyło takich osób 21 proc.
Przeczytajcie także: KNF wyraził zgodę na przejęcie Diners Club w Polsce
W raporcie ZBP znalazły się także statystyki dotyczące korzystania z bankowości elektronicznej przez firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Na koniec czerwca liczba MŚP posiadających dostęp do bankowości internetowej wynosiła prawie 3,5 mln (wzrost o 5 proc. w stosunku kwartalnym). Z podanej grupy blisko 2,3 mln małych i średnich firm aktywnie korzystało z tego rozwiązania w omawianym okresie (oznacza to wzrost o 3 proc. w porównaniu z I kw. 2022 roku, ale już o ponad 11 proc. w odniesieniu do tego samego okresu rok wcześniej).
Komentujący te dane wiceprezes Związku Banków Polskich, Włodzimierz Kiciński, zauważył, iż bank w telefonie stał się standardem. Jednocześnie zwrócił uwagę na wzrost średniej wartości przelewu – ma to wynikać z wysokiej inflacji: rosną ceny towarów i usług, za które klienci płacą w formie elektronicznej. Wart uwagi jest też fakt, iż stale rośnie liczba umów bankowości elektronicznej – klienci decydują się na zakładanie rachunków w więcej niż jednym banku. To również może wynikać z wysokiej inflacji: konsumenci poszukują korzystnych ofert oprocentowania swoich oszczędności.