Żegluga na Bałtyku kwitnie. Oto najnowsze wyniki Portu Gdynia

21 godzin temu

Port Gdynia potwierdza swoją silną pozycję na mapie europejskiej logistyki morskiej, osiągając świetne wyniki finansowe i operacyjne w pierwszym półroczu. Mimo wyzwań związanych z globalnymi zmianami gospodarczymi, żegluga w Gdyni nabiera wiatru w żagle, a wzrosty w kluczowych segmentach przeładunków pokazują, iż Bałtyk tętni życiem.

Nowe wyniki Portu Gdynia

Spółka Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. (ZMPG S.A.) odnotowała zysk netto na poziomie 81,6 mln zł, co oznacza 19,4-procentowy wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Tak dobre wyniki Portu Gdynia to nie tylko efekt sprawnego zarządzania, ale również realizacji długofalowej strategii wzmacniania uniwersalnego charakteru portu. EBITDA portu wyniosła aż 115,9 mln zł, co stanowi wzrost o 9,8%, a przychody ze sprzedaży sięgnęły 182,5 mln zł, o 4% więcej niż rok wcześniej.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku Port Gdynia obsłużył 13,1 mln ton ładunków, z czego drobnicę stanowiło aż 65%. Ten segment odnotował wzrost o blisko 10%, osiągając 8,5 mln ton. Głównym motorem napędowym okazały się połączenia ro-ro oraz rosnąca liczba kontenerów. Szczególne znaczenie miała kooperacja z fińskim armatorem Finnlines, który uruchomił nowe połączenia z Gdyni do Hiszpanii, wykorzystując statki typu Finneco o imponującej pojemności – aż 400 naczep na rejs. Segment drobnicy promowej i ro-ro urósł o 6,9% (czyli dodatkowe 0,2 mln ton), a liczba przeładowanych jednostek frachtowych sięgnęła 106 119 sztuk, co oznacza 8,5-procentowy wzrost.

Nowe połączenie ro-ro z Gdyni do portów Zatoki Biskajskiej to odpowiedź na rosnące potrzeby rynku w zakresie elastycznych i zrównoważonych rozwiązań transportowych. To także wyraz zaufania naszych partnerów oraz potwierdzenie silnej pozycji Portu Gdynia w dynamicznie rozwijającym się segmencie przeładunków tocznych – wskazuje Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Piotr Gorzeński.

W zakresie kontenerów, wzrosty są jeszcze bardziej imponujące – +11,1% w tonażu (+0,5 mln ton) oraz +19% w liczbie TEU, czyli łącznie 536 198 TEU. Wpływ na to miało m.in. włączenie Portu Gdynia do nowej linii Britannia obsługiwanej przez MSC – Mediterranean Shipping Company, która łączy Azję z Europą Północną. Port Gdynia pełni również istotną rolę w sojuszu Gemini Cooperation, obsługując kontenerowce Maersk i Hapag-Lloyd. Mimo prowadzonej przebudowy Nabrzeża Helskiego, wyniki kontenerowe rosną.

Nowe trasy i rosnąca liczba turystów

Dynamiczny rozwój dotyczy również sektora turystycznego. W pierwszym półroczu Port Gdynia przyjął 18 statków wycieczkowych, które przywiozły 46 291 pasażerów – o 24% więcej niż rok wcześniej. To dowód, iż Gdynia nie tylko handluje, ale również przyciąga turystów z całego świata, oferując nowoczesną infrastrukturę i dostęp do największych atrakcji Trójmiasta.

Choć wyniki Portu Gdynia są imponujące, nie wszystkie segmenty odnotowały wzrost. Łączny wolumen przeładunków spadł o 4,8% w stosunku do pierwszej połowy ubiegłego roku, głównie za sprawą mniejszego eksportu zbóż i produktów ropopochodnych. Mimo to Gdynia utrzymuje status lidera w obsłudze ładunków zbożowych na Bałtyku. Z kolei koks zanotował 6-procentowy wzrost, co częściowo zrównoważyło straty w innych kategoriach. Nowe linie, większa liczba frachtów i rozwój infrastruktury pokazują, iż Gdynia stawia na przyszłość i zrównoważony rozwój.

Wyniki finansowe Portu Gdynia pokazują, iż długoterminowa strategia Portu Gdynia oparta na wzmacnianiu uniwersalnego charakteru portu przynosi optymalne rezultaty – podkreśla Wiceprezeska Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Powstanie nowy terminal w Porcie Gdynia! Prace już ruszyły

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału