Zgierz chce odbudować fragment linii tramwajowej nr 46 za blisko 40 mln zł

2 godzin temu

Miasto Zgierz rozpocznie w czerwcu 2026 r. prace nad przywróceniem fragmentu linii tramwajowej nr 46 – kiedyś najdłuższej w kraju. Nowy odcinek o długości ponad 3,6 km połączy węzeł Kurak z rejonem ul. Podgórnej na Proboszczewicach. Koszt inwestycji wyniesie ok. 40 mln zł – ponad połowę tej sumy ma pokryć dotacja ze Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, reszta kwoty zostanie sfinansowana z lokalnego budżetu. Zakończenie prac zaplanowano na połowę 2029 r.

Odbudowa obejmie wyłącznie odcinek w granicach Zgierza – tramwaje dojadą od Kuraka do okolic Szkoły Podstawowej nr 10 przy ul. Witosa. Rozszerzenie projektu na pełną trasę wymagałoby współpracy z innymi samorządami i wygospodarowania znaczących środków finansowych. Mieszkańcy liczą jednak, iż w przyszłości uda się reaktywować połączenie aż do Ozorkowa.

Tramwaje po raz pierwszy obsłużyły linię tramwajową nr 46 w 1922 r. Do czasu likwidacji w 2018 r. trasa ta pozostawała rekordzistką kraju pod względem długości – jej długość liczyła 35 km i przebiegała przez 4 gminy. Cały przejazd trwał choćby 2 godz. Zamknięcie linii nastąpiło ze względu na fatalny stan techniczny torowiska – jego kompleksowy remont przekraczał możliwości finansowe wszystkich zaangażowanych jednostek.

Autor: Igor Mierzwiński
Fot. Miasto Zgierz – zdjęcie poglądowe

Zobacz również:

W Łodzi powstanie nowa trasa tramwajowa – przetarg na budowę ogłoszony
Łódź z nową linią tramwajową. Ruszył przetarg wart ponad 127 mln zł
Idź do oryginalnego materiału