Zielony Ład a koszty energii w Czechach

2 dni temu

Według najnowszego badania, 71% Czechów uważa, iż Zielony Ład przyczynia się do nieproporcjonalnego wzrostu kosztów energii.

Zielony Ład a koszty energii w Czechach

Obawy dotyczące dostępności energii

Te obawy wynikają głównie z niepewności co do przyszłej dostępności cenowej energii elektrycznej oraz zależności Czech od importowanych surowców energetycznych. W ostatnich dekadach ten silnie uprzemysłowiony kraj opierał się głównie na węglu i gazie, przy ograniczonym rozwoju odnawialnych źródeł energii.

Wiedza na temat Zielonego Ładu

Badanie przeprowadzone przez Czeskie Centrum Badań Opinii Publicznej (CVVM) ujawniło, iż tylko trzech na dziesięciu respondentów czuje, iż posiada wystarczającą wiedzę na temat Europejskiego Zielonego Ładu.

Podzielona opinia publiczna

Jeśli chodzi o ogólny stosunek do strategii UE w zakresie zmian klimatycznych, opinia publiczna w Czechach jest podzielona – 48% popiera Zielony Ład, jednak tyle samo osób jest mu przeciwnych. Bardziej szczegółowa analiza wykazała, iż poparcie dla Zielonego Ładu częściej wyrażają kobiety, a jego akceptacja maleje wraz z wiekiem.

Zaniepokojenie zmianami klimatu

W badaniu zauważono, iż wsparcie dla Zielonego Ładu rośnie wśród osób coraz bardziej zaniepokojonych zmianami klimatu, które uważają, iż konieczne są znaczące zmiany stylu życia, by im przeciwdziałać. Z kolei przeciwnicy Zielonego Ładu częściej wierzą, iż postęp technologiczny rozwiąże kryzys klimatyczny bez konieczności zmieniania obecnego stylu życia.

Osiągalność celów redukcji emisji

Podział opinii społeczeństwa widać również w odpowiedziach na pytanie, czy cel pośredni, zakładający 55-procentową redukcję emisji do 2030 roku, jest osiągalny. Tylko 28% respondentów uważa, iż jest to możliwe – 4% zdecydowanie, a 24% raczej – podczas gdy większość, 64%, wątpi w realność tego celu. Kolejne 8% respondentów nie miało zdania na ten temat.

ARiMR przypomina: Chcesz otrzymać płatności dobrostanowe? Konieczne jest szkolenie!

Źródło: EURACTIV.pl

Idź do oryginalnego materiału