Marwit to uwielbiane przez Polaków soki jednodniowe z warzyw i owoców. Marka znana od ponad 30 lat kończy swoją działalność jako jedna z wielu ofiar pandemii koronawirusa.
Ponad 30 lat kultowych soków niepasteryzowanych
Historia marki Marwit zaczęła się w 1993 roku, kiedy 20-latek zainwestował dosłownie 2 tys. zł w produkcję soków niepasteryzowanych. Jak informuje RMF FM, marka gwałtownie stała się rozpoznawalna i niemal kultowa, a w szczytowym momencie kontrolowała ok. 70 proc. rynku soków jednodniowych w Polsce.
Produkcja gwałtownie rozszerzyła się o wytarzanie surówek i smoothie, a marka Marwit trafiła także na rynki zagraniczne, m.in. do USA, Kanady, Francji, Niemiec, Czech czy Irlandii.
Marwit padł ofiarą pandemii COVID-19
Problemy zaczęły się w 2020 roku wraz z początkiem pandemii COVID-19. Zakłócenia łańcucha dostaw, ograniczenia w handlu i zmiana nawyków zakupowych prowadząca do szybkiego spadku popytu na jednodniowe soki sprawiły, iż długi Marwit rosły niemal z dnia na dzień. Jak czytamy w RMF FM, produkcja została wstrzymana i już w pierwszym roku pandemii długi spółki sięgnęły 12 mln zł. Reklama
Wówczas rozpoczęło się postępowanie sanacyjne, które jednak nie przyniosło skutku. Marwit w 2021 roku ogłosił upadłość z sumą zobowiązań sięgającą 183 mln zł.
Trwa wyprzedaż ostatecznie majątku Marwit
Po upadłości rozpoczęła się wyprzedaż majątku firmy. Na początek sprzedano maszyny, wyposażenie i część nieruchomości. W 2025 roku na licytacje trafiły dwie główne nieruchomości Marwit ze Złejwsi Wielkiej. Chodzi o zakład, gdzie odbywała się kluczowa produkcja nowych wyrobów. Dziś minimalna cena pierwszej z tych nieruchomości sięgnęła 4,47 mln zł, a druga została wyceniona na 23,73 mln zł netto, czytamy w RMF FM.
Koniec produkcji soków Marwit w Złejwsi Wielkiej to niewątpliwie strata dla lokalnej społeczności, ale także koniec pewnej epoki. Z rynku na dobre znika polski producent będący niegdyś dużą częścią całej branży spożywczej w kraju.