Firmy, które inwestują w zrównoważony rozwój i wdrażają strategie ESG, nie tylko dbają o środowisko i społeczeństwo, ale także zyskują na konkurencyjności i zainteresowaniu konsumentów. Potwierdza to konferencja Sustainable Economy Summit, podczas której wręczono Diamenty Zrównoważonej Gospodarki – informuje agencja Newseria.
Zrównoważony rozwój zyskuje na znaczeniu i staje się istotnym elementem strategii biznesowych. Przedsiębiorstwa, które wdrażają długofalowe strategie ESG mogą liczyć na wymierne korzyści – zarówno finansowe, jak i wizerunkowe. To również sposób na budowanie przewagi konkurencyjnej i długoterminowego rozwoju.
– Biznes musi być zaangażowany w działania z zakresu ESG, które pomagają zarządzać ryzykami, zidentyfikować szanse, które są istotne, aby działania biznesowe szły w zgodzie z celami redukującymi naszą negatywną działalność i wpływ na środowisko, na społeczeństwo, a jednocześnie wprowadzają innowacje, które przyczyniają się do rozwiązania problemów społecznych i środowiskowych. To dla nas ogromna szansa rozwojowa, żebyśmy poprzez innowacje w technologie osiągali przewagę konkurencyjną, budowali gospodarkę w oparciu o działania z zakresu zrównoważonego rozwoju – mówi Irena Pichola, prezeska zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu, laureatka Diamentów Zrównoważonej Gospodarki w kategorii „Osobowość zrównoważonego biznesu”.
ESG – obowiązek i szansa dla firm
Wraz z rosnącą wagą raportowania ESG w strategiach biznesowych, coraz więcej przedsiębiorstw musi uwzględniać kwestie zrównoważonego rozwoju. Od 2025 roku obowiązek raportowania obejmie największe firmy, a z czasem zostanie rozszerzony na kolejne podmioty.
– Na rynku potrzebujemy dobrych przykładów, silnych liderów. Potrzebujemy pokazania, iż działania, które podejmujemy w zakresie zrównoważonego rozwoju, nie tylko przyczyniają się do ochrony planety, do redukcji emisji, ale także mają bardzo duży sens biznesowy, a wręcz prowadząc je, ograniczamy ryzyka działalności operacyjnej – podkreśla w rozmowie z Newserią Irena Pichola.
Jej działalność została doceniona za wieloletnie zaangażowanie w promowanie idei zrównoważonego rozwoju oraz aktywny udział w inicjatywach edukacyjnych zwiększających świadomość na temat ESG.
Zielone produkty i innowacje przyciągają klientów
Z danych PwC wynika, iż aż 76 proc. konsumentów deklaruje rezygnację z zakupów u firm, które zaniedbują kwestie środowiskowe, społeczne lub dotyczące pracowników. Zrównoważony rozwój staje się więc nie tylko wartością społeczną, ale też czynnikiem decydującym o sukcesie na rynku.
– Polityka ESG pozwala nam konkurować na rynkach zagranicznych. Doceniana jest przez konsumenta polskiego, ale zwracamy uwagę na atuty, które przekonują klientów poza granicami Polski. Zrównoważony rozwój, zielone produkty, przyjazne dla środowiska są coraz bardziej doceniane i coraz chętniej wybierane przez konsumentów na całym świecie – ocenia Janusz Komurkiewicz, członek zarządu ds. marketingu w FAKRO, firmy nagrodzonej w kategorii „Lider neutralności klimatycznej”.
FAKRO, obecne w ponad 60 krajach, otrzymało wyróżnienie za działania w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń i wdrażania zasad gospodarki cyrkularnej.
– Budownictwo odpowiada aż za 38 proc. emisji dwutlenku węgla, ważne więc, żeby produkty związane z tym przemysłem były zeroemisyjne. Związane jest to oczywiście z oszczędzaniem energii na ogrzewanie, ale też i pozyskiwaniem energii słonecznej w okresie zimowym. Chodzi o to, żeby bilans energetyczny rzeczywiście był zerowy – wyjaśnia Komurkiewicz. – Nagroda, która docenia tę działalność, wyznacza, w jakim kierunku powinniśmy się dalej rozwijać.
Gospodarka obiegu zamkniętego i odpowiedzialny recykling
Wśród nagrodzonych podczas gali znalazła się także ElektroEko – Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego. Otrzymała statuetkę w kategorii „Lider odpowiedzialnego recyklingu”.
– Od wielu lat próbujemy wdrażać w Polsce taką formułę, w której wszyscy zrozumiemy, jak wielkie znaczenie mają surowce odzyskiwane ze zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Ochrona środowiska to sprawa fundamentalna, natomiast do niedawna chyba nie wszyscy zdawali sobie sprawę, jak wielkie znaczenie ma wartość ekonomiczna tego projektu – mówi Grzegorz Skrzypczak, prezes zarządu ElektroEko.
Organizacja działa na rynku od 19 lat, inwestując w rozwój systemu i edukację. Współpracuje z gminami i umożliwia odbiór e-odpadów z ponad 500 tys. gospodarstw domowych. Do tej pory przetworzyła 1,5 mln ton sprzętu, a działania edukacyjne dotarły do ponad 10 mln osób.
– Nie ma ochrony środowiska bez połączenia tego tematu z kwestiami czysto biznesowymi. Nam się to udaje łączyć – dodaje Skrzypczak.
Społeczna odpowiedzialność i lokalne zaangażowanie
Ważnym aspektem ESG są działania na rzecz społeczności lokalnych. W kategorii „Lider społecznej odpowiedzialności” nagrodzono Medicover Polska za szerokie działania społeczne i prozdrowotne.
– Widzimy swoją rolę jako dostawcy usług medycznych i zdrowotnych właśnie w szeroko rozumianym aspekcie społecznym, wpływania na jakość życia ludzi na świecie – tłumaczy Katarzyna Stasińska, dyrektorka marketingu Medicover Polska.
W 2024 roku fundacja Medicover zrealizowała 90 inicjatyw społecznych, docierając do ponad 310 tys. osób. W działania włączyło się kilkuset pracowników-wolontariuszy. Firma prowadzi programy takie jak FitSchool czy Repower, wspierający ukraińskich medyków wojskowych.
– Core’owym obszarem naszej działalności, który został wyróżniony, była przede wszystkim działalność naszej fundacji, która sprawiła, iż tysiące dzieci w Polsce uprawiają aktywność fizyczną, a jednocześnie tysiące pracowników w całej Polsce realizuje fantastyczne akcje wolontariatu pracowniczego – mówi Stasińska. – Staramy się również dbać o środowisko, zmniejszać ślad węglowy i tworzyć nowe miejsca pracy – w zeszłym roku aż 3 tys.
Diamenty Zrównoważonej Gospodarki – wyróżnienia dla liderów
Podczas dwudniowego forum Sustainable Economy Summit wręczono prestiżowe nagrody firmom, które wdrażają najlepsze praktyki w obszarze ESG. Wśród nagrodzonych znaleźli się m.in.:
- Heidelberg Materials – Lider zrównoważonej produkcji
- Archicom – Lider ESG w nieruchomościach
- Kajima Poland – Lider ESG w budownictwie
- EDF Renewables Polska – Lider ekologii w energetyce
- mBank – Lider zrównoważonego finansowania
- Nowy Styl – Lider etyki w biznesie
- Henkel Polska – Lider różnorodności
Newseria była jednym z patronów medialnych gali.
Źródło i cała informacja: Newseria