ZUE realizuje prace na trasie do Łomży za 367 mln zł

19 godzin temu

Po ponad 30 latach przerwy mieszkańcy Łomży ponownie będą mogli korzystać z transportu kolejowego. Wykonawca inwestycji Polskich Linii Kolejowych – krakowska spółka ZUE – prowadzi intensywne prace na 17-kilometrowym odcinku, gdzie powstają nowe tory, perony i systemy sterowania ruchem. Pierwsze pociągi pasażerskie pojadą trasą w czerwcu 2026 r., oferując połączenie z Białymstokiem w czasie ok. 1 godz. i 35 min.

Inwestycja realizowana w ramach rządowego Programu Kolej+ obejmuje praktycznie całkowitą przebudowę trasy Śniadowo – Łomża. Wykonawca prac demontuje stare torowisko i układa nowe – do budowy 17 km trasy wykonawca wykorzysta 40 km szyn, ponad 30 tys. podkładów oraz 100 tys. ton tłucznia. W Łomży powstanie nowa stacja z dwoma peronami i czterema torami, gdzie zabudowano już pierwsze rozjazdy. Dodatkowo pasażerowie będą mogli korzystać z przystanków osobowych w Kozikach, Konarzycach i Mężeninie.

Szczególne znaczenie ma budowa kilometrowej łącznicy w Śniadowie od strony Białegostoku. Rozwiązanie to umożliwi bezpośredni ruch pociągów w kierunku Łomży bez konieczności zmiany czoła składów, co znacząco skróci czas podróży. Pociągi na modernizowanej trasie będą mogły rozwijać prędkość 80-120 km/h.

Prace w Łomży i na linii do Śniadowa ruszyły i widać ich postęp. Charakterystyczne elementy nowych peronów widać już Kozikach i w Konarzycach, co jest szczególnie wymownym znakiem powrotu kolei – podkreśla Piotr Wyborski, prezes zarządu PLK.

Ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r.

fot. ZUE

Modernizacja obejmie również odcinek Śniadowo – Łapy

Choć mieszkańcy Łomży będą mogli korzystać z kolei już od czerwca 2026 r., prace modernizacyjne potrwają do drugiego kwartału 2029 r. W kolejnym etapie PKP PLK zmodernizuje blisko 60 km linii między Śniadowem a Łapami. Przebudowane zostaną stacje w Śniadowie, Czerwonym Borze i Sokołach oraz przystanki Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki. Stacja Czarnowo-Undy otrzyma nowy układ torowy. Na części trasy wykonawca wymieni szyny, podkłady i podsypkę tłuczniową.

Wartość inwestycji PLK w zakresie podstawowym wynosi 367 mln zł brutto, z możliwością rozszerzenia o opcje za dodatkowe 37,7 mln zł brutto. Projekt współfinansuje Samorząd Województwa Podlaskiego, pokrywając 15% kosztów całego przedsięwzięcia.

O programie Kolej+

Program Kolej+ zakłada realizację inwestycji kolejowych o wartości 13,2 mld zł do 2029 r. Ministerstwo Infrastruktury przeznaczyło na ten cel 11,2 mld zł z budżetu państwa, pozostałe 2 mld zł pochodzą ze środków jednostek samorządu terytorialnego. Program ma na celu eliminację wykluczenia komunikacyjnego poprzez przywracanie połączeń kolejowych w regionach, które utraciły dostęp do transportu szynowego w ostatnich dekadach.

Fot. tytułowa PLK SA

Zobacz również:

Polskie doświadczenie na rumuńskich torach – ZUE modernizuje kolej w Transylwanii
3,2 mld zł za modernizację linii Gdynia – Lębork. ZUE złożyło najkorzystniejszą cenowo ofertę
Idź do oryginalnego materiału