ZUS wysyła do Polaków listy. W skrzynkach pocztowych najczęściej pojawiają się pisma dotyczące emerytur i rent. Niemniej czasem dostarczenie dokumentu staje się niemożliwe. Zdarza się nawet, iż list trafia do rąk osób nieuprawnionych i ujawnieniu ulegają poufne dane.
istotny komunikat ZUS dotyczący adresu do korespondencji
ZUS nieustannie apeluje do Polaków, by zadbali o to, żeby adres do korespondencji był aktualny. Na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych znaleźć można komunikat, w którym podkreślono, iż nie jest to jedynie zabieg ułatwiający urzędnikom pracę. Chodzi przede wszystkim o to, by informacje m.in. na temat emerytur i rent, nie trafiały do nieuprawnionych osób.
ZUS: To obowiązek płatnika
ReklamaW komunikacie ZUS dotyczącym adekwatnego adresu korespondencji podkreślone zostało, iż nie jest to jedynie dobra wola płatnika, a zwyczajny obowiązek. Urzędnicy wyjaśniają, iż wynika to z art. 41 Kodeksu postępowania administracyjnego. Przepis ten wskazuje, iż w przypadku każdorazowej zmiany adresu zamieszkania pojawia się obowiązek poinformowania organów administracji publicznej. kilka osób wie, iż obowiązek ten dotyczy również zmiany adresu elektronicznego, czyli np. e-maila.
Brak aktualizacji adresu może skutkować nie tylko przekazaniem informacji nieuprawnionym do tego osobom. W przypadku dostarczenia listu od ZUS na nieaktualny adres i nieodebrania go przez adresata nie zmienia to skutku prawnego doręczenia pisma. Oznacza to, iż choćby w przypadku braku zapoznania się z dokumentem, nie traci on na ważności. Kiedy pismo polecone nie zostaje odebrane i nie zostaje podjęte z placówki pocztowej przy użyciu awiza, wówczas na kopercie pojawia się adnotacja "nie podjęto w terminie". Pismo wraca do nadawcy, ale uznaje się, iż postanowienie zawarte w dokumencie od ZUS pozostaje w mocy.
Jak zmienić adres korespondencyjny w ZUS?
ZUS w komunikacie wyjaśnia, iż dane takie jak adres zamieszkania, nazwisko, czy numer rachunku bankowego można zmodyfikować bez wychodzenia z domu. Konieczne jest jednak posiadanie konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS).
Po zalogowaniu do konta należy wybrać opcję "Złożenie dokumentu ZUS EZP" i uzupełnić formularz o aktualne dane. Później istnieje możliwość wybrania formy, w jakiej ma odpowiedzieć ma odpowiedzieć nam ZUS. Do wyboru są trzy opcje:
elektronicznie poprzez PUE, w formie papierowej z odbiorem osobistym lub przez pełnomocnika, w formie papierowej poprzez Pocztę Polską.