Opublikowany całkiem niedawno raport “Digital Poland 2024” dostarcza ciekawych spostrzeżeń na temat wpływu cyfrowych rozwiązań na codzienne życie Polaków. Dokument przekrojowo omawia, jak głęboko technologia mobilna zaszczepiła się w naszej rzeczywistości, a rosnąca popularność mediów społecznościowych i zmiany w zwyczajach zakupowych online tylko podkreślają jej rosnącą rolę w kształtowaniu nowoczesnego stylu życia – pisze w komentarzu Izabela Franke, Head of Advisory w Future Mind.
Wspomniany raport uwidacznia przede wszystkim, iż sektor mobilny w niezachwiany sposób utrzymuje swoją rolę w cyfrowym ekosystemie Polski. Udział mobilności w codziennym życiu Polaków jest wyraźnie widoczny, ze szczególnym naciskiem na rosnące wykorzystanie urządzeń mobilnych do dostępu do internetu i aplikacji. Aż 96,1 proc. użytkowników internetu w Polsce posiada telefony, co stanowi wzrost o 2,7 p.p. rok do roku. Wzrost wskaźnika posiadania telefonów komórkowych jest marginalny – z 97,3 proc. do 98,2 proc., ale wynika to z faktu, iż rynek jest już wysoko nasycony i pozostaje na stabilnym poziomie.
Optymalizacja pod kątem mobile
Co prawda czas spędzony na korzystaniu z internetu na urządzeniach mobilnych w porównaniu do poprzedniego roku uległ zmniejszeniu średnio o 12 minut, i jest na poziomie 3 godzin i 5 minut dziennie, to przez cały czas stanowi prawie połowę całkowitego czasu spędzonego online, co świadczy o kluczowym znaczeniu mobilności w codziennym dostępie do treści cyfrowych. To jednoznacznie pokazuje, jak ważne jest, aby marki i twórcy treści zoptymalizowali swoje usługi pod kątem mobile.
Przegląd rynku aplikacji mobilnych ujawnia dynamiczny wzrost, gdzie wydatki konsumenckie w aplikacjach mobilnych (zakup aplikacji i zakupy in-app) wzrosły o imponujące 34,7 proc., co przekłada się na dodatkowe 171 mln dolarów rocznie. Taka dynamika wzrostu w kanale aplikacji mobilnych nie pozostawia wątpliwości, iż nie tylko strony internetowe dostosowane do urządzeń mobilnych są konieczne, ale warto też zainwestować w kanał aplikacji mobilnych, aby odpowiedzieć na oczekiwania konsumentów.
M-commerce ma potencjał
Ostatni rok, na który niewątpliwie najważniejszy wpływ miała sytuacja gospodarcza, z inflacją na czele odbił się także na rynku e-commerce. Z jednej strony ogólny procent osób realizujących zakupy online każdego tygodnia nieznacznie spadł – z 60,1 proc. do 58,0 proc. Z drugiej widzimy wzrost rok do roku popularności opcji „kup teraz, zapłać później” aż o 26,4 proc., w stosunku do 18,2 proc. w roku ubiegłym. Jednocześnie obserwujemy spadek w kategorii zakupów spożywczych online z 18,0 proc. do 15,9 proc., co może odzwierciedlać zmianę preferencji konsumentów spowodowanych czynnikami ekonomicznymi albo być kwestią dostępności tej formy zakupów, którą oferują najwięksi gracze na rynku. Część usług typu q-commerce ograniczała swoje zasięgi w zeszłym roku (np. Jush), z kolei Biedronka właśnie w tym roku otworzyła swój sklep spożywczy online. Wygląda na to, iż rok 2024 pozwoli zweryfikować trend spadkowy w tym segmencie.
Dane z Digital Poland 2024 potwierdzają, iż polscy konsumenci przywiązują dużą wagę do wygody i dostępności usług mobilnych. Dla firm kontynuacja inwestycji w mobile i m-commerce wydaje się być nie tylko korzystna, ale i konieczna, by sprostać oczekiwaniom konsumentów i utrzymać konkurencyjność na rynku.