Warszawa, 12.05.2025 (ISBnews) – Ponad połowa (54%) Polaków postrzega swoją sytuację finansową jako dobrą i jest to tendencja, która utrzymuje się od początku 2024 roku, poinformowała ISBnews senior consultant w firmie Zymetria Kamila Hernik. Ankietowani widzą spadek inflacji i choć przez cały czas ograniczają codzienne wydatki, to w mniejszym stopniu niż wcześniej. Polacy rzadziej oszczędzają na kosmetykach i chemii domowej, żywności, transporcie i lekach. Czterech na dziesięciu przez cały czas powstrzymuje się jednak od większych wydatków.
“Z ostatniej fali badania pt. ‘Tracking Nastrojów: Wiosenne nastroje Polek i Polaków’, które Zymetria realizuje od kilku lat, wynika, iż ponad połowa (54%) Polek i Polaków postrzega swoją sytuację finansową jako dobrą. To tendencja, która utrzymuje się od początku 2024 r. Co więcej, respondenci nie przewidują istotnych zmian w tym zakresie w najbliższej przyszłości (47%). Największy optymizm wykazują osoby młode. 39% przedstawicieli Generacji Z i 35% Generacji Y przewiduje poprawę swojej sytuacji finansowej. Najczarniejszy scenariusz maluje pokolenie Baby Boomers – aż 35% spodziewa się jej pogorszenia” – powiedziała Hernik w rozmowie z ISBnews.
“Obserwujemy pewną stabilizację w postrzeganiu swojej indywidualnej sytuacji finansowej przez Polaków. Już druga z kolei fala badania pokazuje, iż osób dostrzegających jej poprawę jest tyle samo (27%), co tych, którzy odczuwają jej pogorszenie, a niemal połowa (46%) nie czuje żadnej zmiany. Starsze pokolenia w większym stopniu nie odczuwają zmian, zaś wśród młodszych generacji jest nieco więcej optymizmu” – dodała.
Od początku 2024 roku Polacy widzą spadek inflacji – obserwują, iż ceny przez cały czas rosną, ale już nie tak mocno jak w 2022 i 2023 roku.
“Polacy dostrzegają, iż ceny wciąż rosną, ale nie tak gwałtownie jak w 2022 i 2023 r. 86% respondentów deklaruje zauważalny wzrost cen, przy czym 36% nie ma co do tego żadnych wątpliwości. W maju 2024 r. na wzrost wskazywało mniej osób – 80% ankietowanych. Wynagrodzenia, w tym płaca minimalna, rosną szybciej niż inflacja, co zaczyna się odbijać we wzroście konsumpcji” – powiedziała Hernik.
“Polki i Polacy najbardziej odczuwają wzrost cen żywności (74%) i opłat za mieszkanie (59%). W pozostałych obszarach – zarówno tych, gdzie trudno oszczędzać (leki, raty kredytów, transport), jak i tych związanych z codziennymi wydatkami i przyjemnościami (kosmetyki i chemia domowa, usługi, słodycze) – podwyżki są odczuwane jako mniej dotkliwe. Wzrost cen żywności zauważają niemal wszystkie grupy wiekowe, natomiast opłaty mieszkaniowe najmocniej odczuwa najstarsze pokolenie” – wymieniła ekspert.
Według Zymetrii, nie ograniczamy już tak bardzo codziennych wydatków, natomiast przez cały czas jesteśmy ostrożni, jeżeli chodzi o wydawanie większych pieniędzy.
“Polacy ograniczają codzienne wydatki w mniejszym stopniu niż wcześniej (39% wobec 48% w listopadzie 2024 r.), choć przez cały czas ostrożnie podchodzą do większych zakupów. Obecnie, w porównaniu z sytuacją sprzed pół roku, rzadziej oszczędzają na kosmetykach i chemii domowej (23%), żywności (21%), transporcie (11%) i lekach (9%). 40% powstrzymuje się od większych planowanych wydatków, a analogiczny odsetek – odkłada pieniądze” – skomentowała przedstawicielka firmy.
“Respondenci przez cały czas próbują ograniczać wydatki na przyjemności, takie jak słodycze (32%), alkohol (28%) czy rozrywki (26%). Ale za to w mniejszym stopniu niż rok temu oszczędzamy na zakupach żywności i kosmetyków. Pewne kategorie wydatków, jak opłaty za mieszkanie, leki i paliwo są niejako bazowe i tu choćby wzrost cen nie powoduje, iż ograniczamy wydatki. Nie zmniejszamy również wydatków na dzieci, transport czy raty kredytów” – wymieniła także.
“Ponad połowa Polek i Polaków (54%) interesuje się wydarzeniami na świecie, choć 27% ostatnio zrezygnowało z ich śledzenia z powodu poczucia przytłoczenia. Zapytani o największe obawy w perspektywie najbliższych 3 miesięcy, najczęściej wskazują, obok wzrostu cen żywności (43%) i kosztów utrzymania (42%), na możliwość działań wojennych w Polsce (29%). Co więcej, obawy przed wojną rosną w porównaniu z rokiem ubiegłym, choć przez cały czas są niższe niż tuż po wybuchu wojny w Ukrainie. Uznajemy też, iż w porównaniu z poprzednim rokiem, sytuacja związana z bezpieczeństwem międzynarodowym istotnie się pogorszyła” – wskazała Hernik.
Jeśli chodzi o aktywność prezydenta USA Donalda Trumpa, Polacy postrzegają ją jako niekorzystną dla świata i Unii Europejskiej.
“Polacy oceniają działania Donalda Trumpa jako niekorzystne dla świata (62%) i Unii Europejskiej (67%), a korzystne głównie dla Rosji (50%) i Stanów Zjednoczonych (41%). Jednocześnie wierzymy w siłę sojuszy – 52% wskazuje Unię Europejską jako kluczowego sojusznika gospodarczego, a 37% – Stany Zjednoczone. Uważamy, iż USA – tuż po Unii Europejskiej – pozostają naszym kluczowym partnerem gospodarczym” – zakończyła.
Zymetria jest firmą badawczo-analityczną łączącą doświadczenia zespołu w badaniach marketingowych, data science i technologii.
Tomasz Chaberko
(ISBnews)