Przed dekadą doszło do fuzji obu firm. Powstanie Kraft Heinz było pomysłem Berkshire Hathaway Warrena Buffetta i firmy private equity 3G Capital. Inwestorzy początkowo entuzjastycznie przyjęli pomysł, zaczęli jednak zmieniać zdanie wraz ze spadkiem sprzedaży produktów połączonej firmy. Pomimo wysiłków zmierzających do poprawy sytuacji, od czasu sfinalizowania fuzji w 2015 r., akcje Kraft Heinz spadły o około 60 proc. Oznacza to spadek wartości rynkowej firmy do 33 miliardów dolarów.
Kraft Heinz się dzieli. Nie ujawnia nowych nazw
Nazwy nowych firm nie zostały jeszcze ujawnione. Wiadomo, iż jedna z nich będzie się zajmować głównie produkcją posiłków o długim terminie przydatności do spożycia. “Ma oferować takie marki jak Heinz, Philadelphia i Kraft z makaronem i serem” - informuje CNBC. Około 75 proc. przychodów będzie pochodzić ze sprzedaży sosów, past i przypraw.Reklama
Specjalnością drugiej spółki ma być oferta „rozszerzonego portfolio produktów podstawowych w Ameryce Północnej”. Mają nimi być mięso i wędliny firmy Oscar Mayer, pojedyncze dania Kraft i Lunchables - posiłki dla dzieci. “Firma ta osiągnęłaby sprzedaż netto w wysokości około 10,4 miliarda dolarów w 2024 roku” - informuje CNBC.
Prezes zarządu Kraft Heinz, Miguel Patricio, zwrócił uwagę, iż marki Kraft Heinz “są kultowe i uwielbiane”. Podkreślił jednak, iż złożoność obecnej struktury firmy utrudnia skuteczną alokację kapitału, priorytetyzację inicjatyw i zwiększanie skali w najbardziej obiecujących obszarach. „Dzięki podziałowi na dwie spółki możemy poświęcić odpowiednią ilość uwagi i zasobów, aby uwolnić potencjał każdej marki, co przełoży się na lepsze wyniki i długoterminową wartość dla akcjonariuszy” - argumentował Patricio.
Kraft Heinz niedługo nie razem. Buffett rozczarowany
Do rozłamu doszło w momencie, gdy coraz więcej dużych firm spożywczych decyduje się na podział. Dwa lata temu Kellogg wydzielił swój dział przekąsek do Kellanova i zmienił nazwę na WK Kellogg. A w sierpniu o podziale zawiadomiła Keurig Dr Pepper, która w 2018 roku połączyła firmę kawową z właścicielem sieci 7UP.
Warren Buffett przyznał CNBC, iż jest rozczarowany podziałem Kraft Heinz. Z 27,5 proc. udziałów w spółce, Berkshire Hathaway jest największym akcjonariuszem firmy. W rozmowie z CNBC miliarder przyznał, iż Berkshire przepłaciło za Kraft.