Apple jest warte 488,9 miliarda dolarów - o 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Autorzy rankingu twierdzą, iż stało się tak, bo firma założona przez Steve'a Jobsa zignorowała sztuczną inteligencję (AI). “Apple chciał mieć pewność, iż jego premiery będą zgodne z wartościami dotyczącymi prywatności. Przedłożył długoterminowe zaufanie nad krótkoterminowe korzyści” - wyraził opinię cytowany w raporcie globalny dyrektor ds. ekonomii marki w Interbrand, Greg Silverman.
Microsoft, Amazon i Google rosną
Drugą, najcenniejszą firmą świata jest Microsoft. Przedsiębiorstwo założone przez Billa Gatesa jest warte 352,5 mld dolarów. W ciągu roku wartość korporacji wzrosła o 11 proc. O 8 proc., do wielkości 298,1 mld dolarów, urósł Amazon - największy na świecie e-sklep. A o 12 proc. podrożało Google. Teraz najsłynniejsza wyszukiwarka świata kosztuje 291,3 mld dolarów. Reklama
W pierwszej dziesiątce są jeszcze Samsung, wart 100,8 miliarda, 10 proc. więcej niż w 2023 r. Toyota - 72,8 mld dolarów - o 13 proc. więcej niż przed rokiem. Na 7. miejscu jest Coca-Cola, za nią jest Mercedes-Benz. Spośród dziesięciu najdroższych firm, niemiecki producent samochodów stracił najwięcej - 4 proc. w ciągu roku. Dziewiąty jest McDonald’s, a dziesiąty - BMW. W pierwszej dwudziestce jest też m.in. Tesla, Nike, Instagram, IBM i Facebook.
Luksus wciąż w cenie
Autorzy raportu zwracają uwagę, iż w cenie wciąż są luksusowe marki. Najbardziej, o 21 proc., urósł w rankingu Ferrari (13,1 miliarda dolarów) i Louis Vuitton (50,9 mld). O 15 proc. zwiększyły swoją wartość Hermès (34,7 mld) i Prada (8,3 mld). „Luksus to już nie tylko zakup, ale związane z nim doświadczenie. Na przykład Louis Vuitton otwierając restauracje i kawiarnie pokazał, iż potrafi sprzedawać nie tylko torby” – argumentuje dyrektor ds. globalnej strategii Interbrand, Manfredi Ricca.
Markami, które po raz pierwszy znalazły się w rankingu Best Global Brands, są np. Nvidia. Największy producent procesorów jest wart 20 mld dolarów. Produkującą biżuterię Pandorę wyceniono na 7,1 mld dolarów, a Range Rovera na 6,6 mld dol. Pierwszą osobistą marką wśród stu cenniejszych jest Jordan (6,4 mld dol.). „Posiada klasyczne wartości sportowe i wykorzystuje rolę sieci społecznościowych do tworzenia popytu” – ocenia Silverman.
Firmy straciły szansę
Autorzy rankingu wyrazili opinię, iż w ciągu ostatnich 25 lat marki straciły ogromną szansę. „Gdyby były traktowane i zarządzane jak strategiczne aktywa rozwojowe, tabela stu najlepszych mogłaby zgromadzić wartość 6,9 biliona dolarów” – twierdzi globalny dyrektor generalny Interbrand, Gonzalo Brujó. Uważa, iż “chociaż marketing zorientowany na wyniki generuje krótkoterminowe korzyści finansowe, brak strategicznych inwestycji w branding kosztował marki utratę co najmniej 3,5 biliona dolarów w tworzeniu wartości”.