Przeciętny Polak spędza na piciu kawy ponad 140 godzin w roku. Aż 82% badanych sięga po nią codziennie, a co interesujące – nie tylko dla pobudzenia, ale przede wszystkim dla przyjemności. Ten aromatyczny napój stał się nieodłącznym elementem dnia wielu konsumentów w Polsce, jednak to, jak wygląda ich czas przy filiżance małej czarnej są różne… A różnice w dużej mierze wynikają z wieku. By lepiej poznać zwyczaje lokalnych kawoszy, firma Coca-Cola HBC – główny dystrybutor włoskiej marki Caffè Vergnano w Polsce – zapytała ich o chwile z kawą. Wyniki pokazały nie tylko, jak bardzo ten napój wpisał się w codzienność Polaków, ale także jak zmienia się razem z nimi – i odpowiada potrzebom i stylowi życia różnych pokoleń.
Każdy ma swoje zwyczaje, bez których nie wyobraża sobie udanego dnia. Dla jednych to poranna dawka ruchu, dla innych – wieczorny relaks przy serialu lub książce. Okazuje się, iż dla ponad połowy badanych konsumentów w Polsce takim elementem jest kawa. Aż 82% respondentów deklaruje, iż pije ją codziennie, a łączny czas, jaki z nią spędza to średnio ponad 140 godzin w roku – wynika z badania[1] zainicjowanego przez Coca-Cola HBC Polska dla marki Caffè Vergnano. Co interesujące z wiekiem poświęca się coraz więcej czasu filiżance ulubionego napoju (Gen Z – prawie 130 godzin rocznie, milenialsi – 141, a Gen X i BB – niemal 152). To, co jednak łączy wszystkie grupy wiekowe, to powód, dla którego sięgają po kawę. Dla 70% konsumentów w Polsce kawa to przede wszystkim przyjemność. Jej zapach również wywołuje pozytywne skojarzenia: przywodzi na myśl relaks i poczucie komfortu (49%), początek nowego dnia (45%) oraz zwyczaj porządkujący dzień (43%).
Kawa towarzyszy swoim miłośnikom w różnych miejscach i sytuacjach. Zapytani o to, „z kim dzielą te chwile”, odpowiedzieli niemal po równo: połowa najczęściej delektuje się nią w samotności, celebrując tzw. „me-time”, a druga połowa preferuje picie kawy w towarzystwie. Pokolenia X i Baby Boomers częściej niż młodsze osoby piją ją z partnerem, natomiast przedstawiciele Gen Z wolą towarzystwo przyjaciół. Co ciekawe, wszystkie te generacje częściej piją kawę z rodziną niż milenialsi.
Jeśli chodzi o to jak te chwile wyglądają – dla większości badanych (54%), bez względu na wiek, to głównie czas na refleksje, planowanie… lub po prostu “na kawę”. jeżeli zaś mieliby wskazać aktywności – przedstawiciele pokolenia Z oraz milenialsi najczęściej oddają się rozmowie, natomiast starsze pokolenia preferują oglądanie telewizji i przeglądanie internetu.
Z reguły nie kończy się na jednej filiżance. Ponad połowa respondentów (58%) wypija dwie lub trzy dziennie, przy czym najczęściej, bo w 52% przypadków, poświęca temu od 15 do 30 minut. Wśród ulubionych napojów kawowych Polaków znajdują się kawa z mlekiem (najczęściej spożywana przez 64% badanych), parzona (56%) oraz instant (54%). Osoby starsze są przyzwyczajone do klasycznego aromatu i chętniej wybierają kawę czarną (63%). Natomiast przedstawiciele pokolenia Z poszukują ciekawych doznań smakowych i częściej niż inne generacje decydują się na napoje mrożone (56%).
Jakościowy czas z kawą i wysoka jakość kawy idą w parze
Jeśli spojrzymy na czas poświęcany przez polskiego konsumenta na picie kawy, to nie dziwi fakt, iż zwraca on uwagę na jej jakość i sięga po coraz lepsze gatunki i mieszanki. Zainteresowanie ziarnami z półki premium stale rośnie, a tylko w 2024 roku wzrost ten wyniósł 5%. Prognozuje się również coraz większą konsumpcję kawy poza domem, do czego przyczynia się głównie pokolenie Z.
– Uważna obserwacja trendów pozwala nam tak tworzyć ofertę, by odpowiadała na potrzeby rynku. Konsument szuka produktów dobrej jakości i coraz częściej cieszy się nimi w lokalach restauracyjnych, kawiarniach, hotelach. Dlatego skupiamy się na markach premium, takich jak Caffè Vergnano, i dlatego kierujemy te produkty na rynek HoReCa. Caffè Vergnano to marka z tradycjami, dla której liczy się jakość zarówno samego produktu, jak i czasu, który spędza z nim konsument. Od dwóch lat wpieramy tę markę jako Coca-Cola HBC, także w Polsce, dlatego bardzo ważne jest dla nas, by zrozumieć lokalną perspektywę
– mówi Martijn van den Ham, dyrektor ds. biznesu kawowego w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.
Firma postanowiła przyjrzeć się bliżej kawowym zwyczajom i preferencjom konsumentów w Polsce. Badanie pozwala lepiej zrozumieć, jak różne pokolenia celebrują tę tradycję, ile czasu jej poświęcają i jaką rolę odgrywa kawa w polskiej codzienności. Analiza jest częścią szerszej kampanii marki pod hasłem Make time count, która podkreśla wartości firmy – zwraca uwagę na jakościowy czas i wyjątkowe momenty z kawą.
Spot: https://www.youtube.com/embed/JzpIaiUYsxQ
Strona internetowa: https://www.caffevergnano.pl/make-time-count/
Smak włoskiej tradycji
Caffè Vergnano to najstarsza palarnia kawy we Włoszech, rozwijana przez rodzinę Vergnano przez cztery pokolenia. Marka założona została w 1882 roku z inicjatywy Domenico Vergnano, dziadka obecnych właścicieli firmy, jako mały sklepik i kawiarnia w miasteczku Chieri u podnóża wzgórz Turynu. Od ponad 140 lat kultywuje najlepsze tradycje włoskiego stylu picia kawy i wypełnia filiżanki aromatami z całego świata. Znakiem rozpoznawczym brandu jest wolne i zgodne z tradycją palenie ziaren, pozwalające wydobyć pełnię naturalnego smaku i aromatu, z poszanowaniem tego wyjątkowego surowca. W 2023 roku Caffè Vergnano dołączyło do oferty Coca-Cola HBC, także w Polsce, wzbogacając portfolio 24/7, w ramach którego firma oferuje produkty na każdą okazję i porę dnia.
[1] Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu 2025 roku na reprezentatywnej grupie 1100 Polaków w wieku 20-65 lat, zamieszkałych w dużych miastach i spożywających kawę, przez dom badawczy Yotta na zlecenie Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.