Zaciągając kredyt bądź pożyczkę, 68,3% Polaków sprawdza treść umowy, 20,1% nie zajmuje się tym, a 11,6% nie pamięta lub nie wie, co robi w takiej sytuacji, wynika z badania UCE Research i kancelarii SubiGo
Według raportu „Jak Polacy zaciągają kredyty? Edycja 2025” osoby, które weryfikują tego typu dokument, najczęściej wertują go tylko we własnym zakresie – 36,6% lub z kimś z rodziny – 15,4%. Na trzeciej pozycji jest weryfikacja zapisów z prawnikiem – 8%, na czwartej – ze znajomym – 4,5%, a na piątej – z kimś innym niż wyżej wymieniono – 3,8%. Natomiast 5,9% konsumentów pomija tę czynność, bo nie widzi potrzeby analizowania zapisów. Z innego powodu, niż podano, nie analizuje treści umowy 5,7% ankietowanych, nie ma na to czasu 5,2% respondentów, a na zaufanie do instytucji finansowych powołuje się 3,3% badanych.
„Według deklaracji, wyraźna większość badanych konsultuje bądź sprawdza treść umowy przy zaciąganiu kredytu lub pożyczki. Jednak ponad dwie trzecie Polaków to przez cały czas nie jest w pełni satysfakcjonujący wynik. Spory odsetek rodaków nie dba o to, by przynajmniej zapoznać się z zapisami czy omówić je z innymi osobami. Nie wykazuje więc ostrożności i świadomości prawnej. Dodatkowo ponad jedna dziesiąta ankietowanych nie pamięta bądź nie wie, jak było dotychczas” – powiedział współautor raportu z Kancelarii SubiGo Adrian Goska, cytowany w komunikacie.
W opinii eksperta, część osób niedbających o swoje bezpieczeństwo prawno-finansowe może zakładać, iż procedury i przepisy są już na tyle przejrzyste, iż nie ma potrzeby dokładnie weryfikować treści dokumentów.
„To, jak istotna bywa dokładna analiza zapisów przed podpisaniem, doskonale pokazały doświadczenia frankowiczów czy chociażby ostatnio głośne problemy wokół SKD. Wiele umów kredytowych okazało się wadliwych, a niektóre banki świadomie bądź nieświadomie ukrywały najważniejsze kwestie. To tylko potwierdza, iż choćby przy stabilnej sytuacji finansowej i wysokich zarobkach warto zadbać o drobiazgowe sprawdzenie dokumentu” – dodał Goska.
Konsultacją lub samodzielnym sprawdzaniem treści umowy zajmują się przede wszystkim osoby w wieku 35-44 lat (wśród nich 74,7%). Głównie są to konsumenci z miesięcznymi dochodami netto w wysokości 7000-8999 zł (76,5%), a także mieszkańcy miast liczących od 200 tys. do 499 tys. ludności (74,5%).
Nie konsultują i nie sprawdzają treści umowy przede wszystkim osoby w wieku 75-80 lat (wśród nich 42,7%), z miesięcznym dochodem netto poniżej 1000 zł (37%), a także z miast liczących od 100 tys. do 199 tys. mieszkańców (24,8%).
Raport został przygotowany na podstawie specjalnego badania opinii publicznej, przeprowadzonego metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez platformę analityczno-badawczą UCE Research i Kancelarię SubiGo na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat.
Źródło: ISBnews