To już druga dekada członkostwa naszego kraju w strukturach Unii Europejskiej. Choć nie jest to organizacja idealna, o czym świadczy wzrost eurosceptycznych nastrojów wśród Polaków, 20 lat Polski w UE zmieniło nasz kraj nie do poznania. Oczywiście na lepsze.
Dwie dekady małżeństwa Polski z UE
Członkostwo Polski w UE zapewniło nam nie tylko bezpieczeństwo, ale również niezbędne środki finansowe na rozwój. Gdyby nie unijne środki, większość wielomiliardowych inwestycji nie zostałaby zrealizowana. Tyczy się to również polskiej kolei, która zmieniła się nie do poznania dzięki takim programom jak chociażby Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Program Operacyjny Polska Wschodnia, CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility) oraz szesnastu Regionalnym Programom Operacyjnym w każdym województwie.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. aktywnie korzystały ze środków unijnych od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej. Po dwudziestu latach polska kolej jest już w zupełnie innym miejscu. Dzięki unijnemu wsparciu zrealizowaliśmy tysiące inwestycji. Dlatego odblokowanie środków z Krajowego Planu Odbudowy to zapowiedź, iż kolej będzie mogła się dalej prężnie rozwijać – mówi Piotr Wyborski, nowy prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Od momentu wstąpienia Polski w struktury UE łączne nakłady na rozwój infrastruktury kolejowej w naszym kraju wyniosły blisko 116 miliardów złotych. Prace obejmowały między innymi modernizację około 17 tysięcy kilometrów torów. Dzięki tym inwestycjom skrócono czasy podróży na ważnych trasach, takich jak Warszawa – Trójmiasto, Katowice – Kraków, Kraków – Rzeszów, Wrocław – Poznań, Warszawa – Białystok oraz Ełk – Szczytno – Olsztyn.
Unijne środki na kolej
Rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce dzięki inwestycjom unijnym widać gołym okiem. Dzięki unijnym środkom przywrócono połączenia kolejowe z Wieliszewa do Zegrza Południowego, z Ostrołęki do Chorzel, z Legnicy do Lubina i Rudnej Gwizdanowa, z Łukowa do Lublina, a także na trasach Lewki – Hajnówka, Świdnica – Jedlina Zdrój oraz Wrocław – Sobótka – Świdnica. Dzięki Unii Europejskiej mieszkańcy zyskali możliwość wygodnych podróży koleją zarówno na co dzień, jak i od czasu do czasu.
Za unijne pieniądze zbudowano nowe lub zmodernizowano istniejące stacje i przystanki, dostosowując je do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Nowoczesne obiekty powstały dosłownie w każdym województwie. Nowe obiekty zostały wybudowane zarówno w dużych miastach, takich jak Kraków, Rzeszów, Warszawa, Olsztyn czy Łódź, jak i w mniejszych miejscowościach, na przykład w Piszu, Warce, Wałbrzychu, Hryniewiczach, Pabianicach, Zgierzu, Zaklikowie, Stalowej Woli, Zamościu, Ustroniu czy Iwinach.
Dzięki temu, iż unijne środki wciąż napływają do naszego kraju, prace modernizacyjne są kontynuowane na kolejnych stacjach, dostosowując obiekty do potrzeb różnych grup podróżnych. W celu ułatwienia podróży wszystkim pasażerom, instalowane są windy, schody ruchome i pochylnie. Ponadto, dla osób niewidomych i niedowidzących udostępniane są informacje w alfabecie Braille’a.
Plany są ambitne
20 lat Polski w UE to również środki na modernizację infrastruktury. Budowa i przebudowa bezkolizyjnych skrzyżowań, tuneli i wiaduktów, wpłynęła korzystnie na przepływ pociągów oraz lokalną komunikację. Tysiące przejazdów kolejowo-drogowych zostało zmodernizowanych poprzez wymianę nawierzchni lub instalację nowych urządzeń.
Efekty inwestycji widać nie tylko w przypadku ruchu pasażerskiego, ale także transportu towarów. Dzięki inwestycjom finansowanym przez Unię Europejską ułatwiony został dostęp do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Efektywny transport towarów stał się możliwy dzięki pracom modernizacyjnym na przejściach granicznych oraz modernizacji istotnych szlaków dla ruchu towarowego, takich jak linia 131 Chorzów Batory – Tczew, linia 273 Wrocław – Szczecin (tzw. Nadodrzanka), oraz linie kolejowe w województwie śląskim, np. Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze.
Po zmianie władzy w Polsce i działaniach podjętych w celu spełnienia wymagań praworządności, Komisja Europejska odblokowała również ogromne środki z Krajowego Planu Odbudowy. Dostęp do funduszy europejskich pozwoli na przyspieszenie modernizacji i rozbudowy infrastruktury kolejowej, w tym przede wszystkich modernizacji istniejących linii i budowie nowych, szybkich połączeń.
Środki z KPO otwierają również drogę do zakupu nowego, ekologicznego taboru kolejowego dla narodowych przewoźników. Mowa tu przede wszystkim o jednostkach elektrycznych i wodorowych.
Zapadł się świeżo wyremontowany peron w Zakopanem! choćby trzech miesięcy nie wytrzymał xD
Znajdziesz nas w Google News