Gdańsk podpisał z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) umowę na dofinansowanie budowy nowej linii tramwajowej łączącej południowe dzielnice miasta z Wrzeszczem. Inwestycja warta ponad 800 mln zł otrzyma wsparcie w wysokości blisko 260 mln zł z Funduszy Europejskich. Nowa trasa o długości 3,75 km pozwoli skrócić czas przejazdu z Piecek-Migowa do Wrzeszcza do zaledwie 12 min.
Środowa ceremonia z udziałem Aleksandry Dulkiewicz, prezydent Gdańska i Joanny Lech, dyrektor CUPT oznacza podpisanie pierwszej w Polsce umowy z programu FEnIKS 2021-2027 dotyczącej inwestycji tramwajowej. Projekt „Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap VA” nazywany roboczo „Nową Politechniczną” ma zostać ukończony najpóźniej w 2029 r.
Otrzymane dofinansowanie w wysokości niemal 260 mln zł stanowi prawie jedną trzecią szacowanego na 800 mln zł kosztu całego projektu. Wierzymy, iż tramwaj pojedzie na przełomie 2028 i 2029 r. – powiedziała prezydent Dulkiewicz podczas ceremonii podpisania umowy, w której uczestniczyli także Dariusz Klimczak, minister infrastruktury oraz Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Strategiczna inwestycja dla transportu metropolitalnego
Nowa linia tramwajowa wypełni istotną lukę w gdańskiej sieci komunikacyjnej, łącząc dynamicznie rozwijające się dzielnice południowe z kluczowym węzłem przesiadkowym we Wrzeszczu. Dzielnica ta pełni funkcję centrum edukacyjnego, handlowego i transportowego, obsługując codziennie tysiące pasażerów podróżujących przez całe Trójmiasto.
Tramwaje będą kursować co 5 min. w godzinach szczytu, przewożąc choćby 2500 pasażerów na godz. Inwestycja obejmuje budowę 7 nowych przystanków, 4,8 km tras rowerowych oraz tunelu pod ul. Wileńską o długości 280 m. Dodatkowo 0,6 km istniejącej infrastruktury zostanie zmodernizowane, a cała trasa zostanie zrealizowana w formie zielonego torowiska, co poprawi estetykę i mikroklimat miasta.

Polskie miasta stawiają na tramwaje w walce ze smogiem
Gdańska inwestycja wpisuje się w ogólnopolski trend rozwoju transportu szynowego w miastach. W ostatnich latach podobne projekty realizowane są w Krakowie, gdzie powstaje linia na Azory, czy w Toruniu, gdzie trwa modernizacja torowisk tramwajowych. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślał, iż nowa linia „zmniejszy korki, ograniczy emisję CO2 i zanieczyszczeń, dbając o dostępność transportu publicznego”.
Projekt stanowi element szerszego planu rozwoju mobilności w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk – Gdynia – Sopot. Równolegle realizowane są rozbudowy węzłów przesiadkowych we Władysławowie i Redzie, budowa węzła integracyjnego w Rumi oraz rozbudowa infrastruktury komunikacyjnej w Gdyni.
Gdańsk systematycznie pozyskuje środki zewnętrzne na rozwój komunikacji. W poprzednich latach miasto otrzymało finansowanie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na zakup 10 elektrycznych pociągów oraz ponad 446 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) na modernizację komunikacji miejskiej i poprawę bezpieczeństwa pieszych.
Harmonogram gdańskie inwestycji
Zgodnie z harmonogramem, umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w grudniu 2025 r., a prace budowlane rozpoczną się w 2026 r. Miasto prowadzi już postępowanie przetargowe, co pozwala zachować optymizm co do dotrzymania planowanych terminów.
Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk zapowiedział, iż dzięki uwzględnieniu projektu PKM Południe w Krajowym Planie Kolejowym (KPK) „Pomorze w najbliższych latach przejdzie komunikacyjną transformację”. Nowa linia tramwajowa domknie tramwajową obwodnicę Gdańska, zwiększając elastyczność całej sieci i ułatwiając przesiadki między różnymi środkami transportu.
Inwestycja finansowana jest z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) w ramach priorytetu FENX.03 – Transport miejski.
Autor: Damian Malesza
Fot. UM Gdańsk
Zobacz również: