300 nowych wagonów i przebudowa stacji postojowej w Przemyślu – PKP Intercity podpisuje kolejne umowy

2 miesięcy temu

Dziś w Warszawie podczas oficjalnej konferencji prasowej przedstawiciele narodowego przewoźnika podpisali 2 kontrakty z wykonawcami kolejnych inwestycji spółki. Pierwszy z nich, największy w historii spółki pod względem liczby pojazdów – na dostawę 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150. Drugi natomiast na przebudowę stacji postojowej Przemyśl Bakończyce wraz z budową ekologicznej myjni całorocznej. W wydarzeniu wziął udział także minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Fot. JBCrew

Dziś zostały podpisane dwie niezwykle ważne umowy, nie tylko dla naszej spółki PKP Intercity, ale także dla całej gospodarki, szczególnie w obszarze transportu. To bardzo dobra wiadomość dla wszystkich, kto chce podróżować koleją […] Gratuluję firmom, które podpisały dzisiaj umowy. Z punktu widzenia funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa to naprawdę wielkie osiągnięcie – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Wypowiedź Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka z konferencji prasowej

Nawet do 450 wagonów dla PKP Intercity

Kontrakt na dostawę do 450 nowych wagonów to efekt postępowania przetargowego ogłoszonego pod koniec 2022 r. Narodowy przewoźnik otworzył oferty rok później. Wtedy to dowiedzieliśmy się, iż zainteresowanie realizacją inwestycji wyraziły dwie firmy H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania oraz nowosądecki Newag. Finalnie pojazdy dostarczy poznański producent taboru kolejowego za 4 238 580 000 zł brutto (zamówienie podstawowe). o ile PKP Intercity skorzysta z prawa opcji, całkowita wartość inwestycji wzrośnie do 6 357 870 000 zł brutto.

PKP Intercity ogłosiła największy w historii przetarg na zakup 450 nowych wagonów
PKP Intercity otworzyło oferty na zakup 300 nowych wagonów
PKP Intercity rozstrzygnęło największy pod względem liczby pojazdów przetarg

Nowe oblicze stacji postojowej Przemyśl Bakończyce

Podpisanie umowy, w ramach której zostanie zrealizowana kolejna duża inwestycja na Podkarpaciu, jest rezultatem przetargu ogłoszonego w czerwcu 2023 r. Przedsięwzięcie podzielono na dwa zadania tj. budowę ekologicznej, całorocznej myjni automatycznej, dzięki której wzrośnie standard utrzymania taboru oraz modernizację stacji postojowej w Przemyślu, co przełoży się na bardziej efektywne przygotowanie pociągów do podróży. Otwarcie ofert nastąpiło w grudniu ub. r. Zainteresowanie przebudową obiektu, którego historia sięga 1872 r., było dość duże, gdyż wpłynęło aż 8 ofert. Inwestycję za ponad 383 mln zł brutto wykona konsorcjum firm KZN Rail sp. z. o.o. (lider) i Wadoma W. Małkowiak, W. Bodziony sp. k. (partner). Krakowska spółka specjalizująca w wykonawstwie projektów z zakresu budowy, napraw oraz utrzymania infrastruktury szynowej z powodzeniem realizowała przedsięwzięcia m.in. dla Kolei Dolnośląskich (KD), Kolei Małopolskich, MPK z Krakowa czy też MPK z Olsztyna.

Jesteśmy niezwykle zadowoleni z powierzonego nam zadania. Jako wykonawcy podobnych inwestycji łączących kwestie specjalistycznych obiektów kubaturowych z nowoczesną infrastrukturą kolejową, doskonale wiemy, jakie znaczenie dla przewoźnika i pasażera mają nowoczesne zaplecza techniczne. Bo to, czy składy pociągów wyjadą w trasę o czasie, czy będą odpowiednio przygotowane i w pełni sprawne i funkcjonalne, zależy właśnie od wydajnego i dobrze wyposażonego zaplecza – powiedział Grzegorz Leszczyński, Prezes Zarządu KZN Rail.

W ramach inwestycji PKP Intercity powstanie hala obsługowo-naprawcza wraz z całoroczną ekologiczną myjnią wagonów oraz zapleczem socjalno-technicznym, o łącznej kubaturze ok. 80 000 m3. Wewnątrz znajdą się m.in. 3 tory w technologii bezpodsypkowej o łącznej długości 720 m, stanowiska badawcze, tokarka podtorowa oraz myjnia wagonów wyposażona w zamknięty obieg wody (z możliwością korzystania z deszczówki).

Cały układ bocznicy oraz umieszczonych na niej obiektów takich jak hala naprawcza, myjnia, nastawnia czy stacja paliw ma zapewnić sprawne przygotowywanie składów przewoźnika do podróży. Wagony zostaną poddane tu niezbędnym naprawom, np. wymianom zestawów kołowych, jak i standardowym czynnościom eksploatacyjnym – zostaną umyte wraz z opcją usuwania graffiti, ich podwozia zostaną zabezpieczone przed oblodzeniem, a układy WC zostaną oczyszczone i nawodnione, natomiast lokomotywy spalinowe będą mogły być tankowane. Cała 150-osobowa obsada obiektu zyska tu komfortowe, ergonomiczne i bezpieczne warunki pracy, których efekty przekładać się będą na zadowolonych pasażerów – podkreślał Grzegorz Leszczyński.

Modernizacja bocznicy kolejowej obejmuje m.in. wykonanie nastawni kolejowej oraz stacji paliw, a także przebudowę układu torowego liczącego 30 rozjazdów i 10 torów wraz z siecią trakcyjną.

Czas, jaki przewidziano na realizację tej inwestycji, wynosi 24 miesiące.

Wizualizacje: PKP Intercity

PKP Intercity ogłasza przetarg na modernizację stacji postojowej w Przemyślu
ZUE z najkorzystniejszą ofertą w przetargu PKP Intercity na przebudowę bocznicy kolejowej Przemyśl Bakończyce
KZN Rail i Wadoma wybrani w przetargu PKP Intercity na przebudowę stacji postojowej w Przemyślu

Sprawdź także:

  • KZN Rail z certyfikatem ZKP i oceną KOT dla płyt prefabrykowanych
  • KZN Rail z umową na przebudowę torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Obrońców Westerplatte w Katowicach

Autor: Damian Malesza

Idź do oryginalnego materiału