29 października 2024 r. pierwszy tramwaj wyjechał z piątej – najnowszej zajezdni na Annopolu. Od momentu uruchomienia z nowej trasy wilanowskiej skorzystały już miliony pasażerów.
Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa stanowi jedną z największych inwestycji komunikacyjnych Warszawy ostatnich lat. Oprócz torowiska powstały nowe instalacje podziemne, jezdnie, chodniki i drogi rowerowe. Trasa o długości ok. 6,5 km biegnie przez ul. Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej. Jest to najdłuższy odcinek tramwajowy oddany do użytku w stolicy od lat 50. XX w. i jeden z najdłuższych w kraju.
3 linie tramwajowe na nowej trasie
Pierwszy tramwaj z pasażerami dotarł do terminala Miasteczko Wilanów 29 października o godz. 4:30. Na tej trasie kursują linie:
- 14 – Wilanów – Politechnika – Ochota
- 16 – Wilanów – Marszałkowska – Piaski
- 19 – Stegny – Dw. Centralny – Bielany (od czerwca 2025 r.)
Miliony pasażerów na jednej trasie
W ciągu roku z linii 14, 16 i 19 skorzystało łącznie 20 mln pasażerów – po 10 mln w każdym półroczu. Około 42% podróży odbywa się na odcinku Miasteczko Wilanów – Goworka, z którego skorzystało 8,4 mln osób. Nowe przystanki cieszą się dużym wykorzystaniem – 7 z 10 najpopularniejszych przystanków na trasie tych linii znajduje się właśnie na trasie do Wilanowa: Dolna (966 tys.), Goworka (898 tys.), św. Bonifacego (880 tys.), Nałęczowska, Miasteczko Wilanów, Oś Królewska i Mangalia. Liderem pozostaje Centrum (1,5 mln wejść).
Największym zainteresowaniem cieszy się linia 16 – 14,2 mln pasażerów rocznie, z czego 6,4 mln na nowym odcinku. Z linii 14 skorzystało 3,4 mln osób (1,5 mln na nowym odcinku), a z linii 19 – 2,5 mln (500 tys. na nowym torowisku).


Nowoczesna zajezdnia na Annopolu
Uruchomienie trasy wiązało się z otwarciem nowej zajezdni tramwajowej R5 na Annopolu. Obiekt zajmuje 12 ha, posiada 16 km toru, 100 zwrotnic i 14 budynków serwisowych. Hala postojowa mieści 152 tramwaje. System zarządzania umożliwia automatyczne ustawianie zwrotnic i semaforów. Zajezdnia stawia na ekologię i zieleń.
Obecnie przypisanych jest do niej 93 tramwaje, codziennie wyjeżdża 60 brygad. Zatrudnionych jest 340 osób, w tym 204 motorniczych i 91 pracowników zaplecza. W grudniu planowane jest zwiększenie liczby pojazdów. R5 przygotowywana jest do obsługi kolejnych tras, m.in. na Zieloną Białołękę.


Inwestycja na finiszu
Zasadnicze prace drogowe wzdłuż trasy zostały zakończone – jezdnie mają docelowy przekrój, kończą się roboty przy chodnikach i drogach rowerowych, trwa nasadzanie zieleni. Przygotowywane jest uruchomienie wspólnych torowisk autobusowo-tramwajowych (TTA). realizowane są prace nad organizacją ruchu i programami sygnalizacji świetlnej.
Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę z firmą Efekt na przebudowę chodników i dróg rowerowych między ul. Dolną a al. Wilanowską. Wartość prac to ponad 6,5 mln zł, a czas realizacji – 3 miesiące.
Źródło: ZTM Warszawa / Tramwaje Warszawskie
Fot. Wojciech Surdziel i Mieszko Bysikiewicz (fot. tytułowa)
Zobacz również:

 10 godzin temu
                                                    10 godzin temu
                    







