34% polskich e-commerce za granicą sprzedaje przez własny sklep

3 godzin temu

Sprzedaż międzynarodową przez własny sklep internetowy prowadzi 34% polskich firm e-commerce, podczas gdy 20% wybiera marketplace’y, wynika z badania zleconego przez Fulfilio. Najchętniej na własny sklep decydują się sklepy motoryzacyjne (43%) i odzieżowe (38%), podczas gdy w przypadku kosmetyków, żywności i prasy/książek bardziej popularne okazują się platformy sprzedażowe.

„Polskie sklepy internetowe mają dziś do wyboru dwa główne modele ekspansji: rozwój własnego sklepu albo sprzedaż poprzez marketplace. Własny kanał sprzedaży daje większą niezależność, możliwość budowania marki i bezpośredni kontakt z klientem, ale wymaga większych inwestycji i nakładu pracy. Marketplace to szybszy dostęp do klientów i gotowej infrastruktury, ale kosztem mniejszej kontroli i prowizji. Nie ma jednej recepty na sukces za granicą, finalna strategia powinna być dopasowana do branży, skali działalności i ambicji rozwojowych” – skomentował dyrektor sprzedaży Fulfilio Rafał Kuczmarski, cytowany w komunikacie.

Własny sklep jest najczęściej wybierany przez firmy z branży motoryzacyjnej (43%) i odzieżowej (38%), które mocno stawiają na budowanie własnej marki i bezpośredni kontakt z klientem. Z kolei wśród sklepów z kosmetykami, żywnością oraz prasą i książkami częściej wybierane są marketplace’y (odpowiednio 30%, 28%, 28%). Takie platformy ułatwiają dotarcie do dużej grupy zagranicznych konsumentów bez konieczności budowania całej infrastruktury sprzedażowej od zera.

Polskie e-sklepy sprzedające za granicą przez marketplace’y najczęściej korzystają z Allegro (64%), Amazona (46%), Kauflandu (32%) i Leroy Merlin (32%), wymieniono.

„Nasze doświadczenia pokazują, iż Amazon jest podstawową platformą dla firm wchodzących na rynki Europy Zachodniej, Allegro zyskuje znaczenie w modelu cross-border, głównie w Czechach, a Kaufland staje się coraz popularniejszy w Europie Środkowej” – dodał Kuczmarski.

Najczęściej zapleczem dla ekspansji są magazyny w Polsce. Na ten model wskazało 31% respondentów. 23% e-sklepów korzysta z lokalnych magazynów w krajach docelowych, przy czym robią to głównie większe firmy, które mogą inwestować w lokalne struktury. To pokazuje, iż polski rynek fulfillmentu jest wciąż pierwszym wyborem przy testowaniu nowych rynków.

Z badania Fulfilio wynika również, iż 27% badanych sklepów współpracuje przy ekspansji z polskimi partnerami, a 21% z lokalnymi. Z kolei outsourcing obejmujący logistykę, obsługę klienta czy działania marketingowe wykorzystuje 25% polskich sklepów internetowych. Wewnętrzne rozwiązania wybiera 18%, najczęściej duże podmioty, zakończono.

Badanie zostało zlecone przez Fulfilio i przeprowadzone na panelu Ariadna. Respondentami byli przedstawiciele polskich sklepów internetowych (n=206 osób). Termin realizacji: 25 marca – 6 kwietnia 2025. Metoda: CAWI.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału