430,5 mln zł na skrzyżowania dwupoziomowe – rozpoczął się nabór do II etapu programu likwidacji przejazdów kolejowych

3 godzin temu

Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły rozpoczęcie naboru do drugiego etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. Inicjatywa skierowana jest do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg, którzy są gotowi współfinansować budowę nowoczesnych, bezkolizyjnych obiektów infrastrukturalnych.

Celem programu jest sukcesywna likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych i zastępowanie ich skrzyżowaniami wielopoziomowymi. To jedno z kluczowych działań PLK S.A. mające na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym na terenie całego kraju. Dzięki inwestycjom możliwe będzie także ograniczenie liczby tzw. „wąskich gardeł”, które w godzinach szczytu powodują znaczne utrudnienia komunikacyjne.

W drugim etapie projektu zgłoszenia będą podlegały ocenie w trybie konkursowym, z wykorzystaniem analizy wielokryterialnej. Warunkiem przystąpienia do programu jest m.in. likwidacja przejazdu lub przejazdów, włączenie nowego obiektu do lokalnego układu komunikacyjnego oraz uzyskanie społecznej akceptacji dla inwestycji.

Polskie Linie Kolejowe S.A. pokrywają koszty przygotowania dokumentacji projektowej oraz części obiektu znajdującej się nad lub pod linią kolejową. Finansują również likwidację przejazdów. Budżet całego przedsięwzięcia wynosi 861 mln zł, z czego po 430,5 mln zł przeznaczono na każdy z dwóch naborów. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednego zadania może wynieść choćby 60 mln zł.

W pierwszym etapie, zakończonym w lutym 2025 roku, na listę podstawową trafiło 16 projektów. 20 zadań zakwalifikowano na listę rezerwową – zostaną one automatycznie ocenione w drugim etapie, o ile wnioskodawca nie zrezygnuje z udziału. Ostateczna klasyfikacja może ulec zmianie w wyniku weryfikacji kosztów oraz dostępności środków własnych po stronie samorządów.

Zgłoszenia do drugiego etapu można przesyłać do 5 lutego 2026 r. Po ich analizie i klasyfikacji ogłoszone zostaną wyniki, a z wybranymi podmiotami zawarte zostaną stosowne porozumienia. Zakończenie procedury naboru i podpisywanie umów przewidziano na koniec 2026 roku.

Fot. PLK

Zobacz również:

PKP SA ze stratą 312,6 mln zł na koniec 2024 r.
Nowe parkingi przy stacjach kolejowych w woj. śląskim
Idź do oryginalnego materiału