Mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego zyskają lepszy dostęp do kolei dzięki dwóm dużym inwestycjom kolejowym o łącznej wartości ponad 7,3 mld zł brutto. Polskie Linie Kolejowe (PLK SA) podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowy na dofinansowanie modernizacji linii Maksymilianowo – Kościerzyna oraz toruńskiego węzła kolejowego ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 (FEnIKS)
Czas podróży na trasie Maksymilianowo – Kościerzyna krótszy o 20 min
Największa z inwestycji dotyczy ponad 100 km linii kolejowej nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną, kluczowej dla połączenia Bydgoszczy z Trójmiastem. W ramach przedsięwzięcia Polskich Linii Kolejowych powstanie dodatkowy tor. Ponadto cała trasa zostanie zelektryfikowana. Pociągi będą mogły ją obsługiwać z prędkością do 160 km/h. W efekcie czas przejazdu skróci się o 20 min.
Zakres prac obejmuje budowę 175 rozjazdów, nowoczesnej blokady liniowej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk). Przewoźnicy zyskają znacznie większą przepustowość trasy, co usprawni transport towarowy do portu w Gdyni. Pasażerowie będą mogli korzystać z nowych peronów na 8 stacjach i 10 przystankach osobowych, powstanie również nowy przystanek Szenajda.
Inwestycja o wartości 6,65 mld zł brutto otrzyma 4,6 mld zł dofinansowania ze środków UE. Prace budowlane realizowane w czterech kontraktach zaplanowano na lata 2025-2029.

Toruński węzeł kolejowy z większą przepustowością
Druga inwestycja, realizowana wspólnie z Miastem Toruń, obejmuje modernizację toruńskiego węzła kolejowego na linii kolejowej nr 353 Poznań Wschód – Skandawa. PLK SA odpowiadają za modernizacje stacji Toruń Wschodni i Toruń Miasto, wybudowanie drugiego toru pod Placem Pokoju Toruńskiego oraz wymianę torów i sieci trakcyjnej na odcinku o długości 8,5 km.
Kluczowym elementem będzie remont zabytkowego mostu kolejowego nad Wisłą im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r. Obiekt zostanie zabezpieczony przed korozją, a wzdłuż mostu powstanie kładka pieszo-rowerowa. Perony otrzymają windy dla osób niepełnosprawnych oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej.
Z kolei Miasto Toruń odpowiada za przebudowę Garbatego Mostku łączącego ul. Chrobrego i Sobieskiego oraz ul. Sowińskiego z miejscami parkingowymi zlokalizowanymi przy stacji Toruń Miasto.
Fundusze europejskie filarem rozwoju polskiej kolei
Projekt „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni” kosztuje 685 mln zł brutto i otrzyma 390 mln zł dofinansowania z programu FEnIKS. Zakończenie prac zaplanowano na II połowę 2028 r.
Inwestycje kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim to przykład, jak dzięki funduszom europejskim możemy realnie poprawiać jakość życia mieszkańców i wzmacniać konkurencyjność naszej gospodarki – podkreśla Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Oba projekty wpisują się w strategię modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej, która ma zwiększyć atrakcyjność transportu szynowego względem drogowego. Lepsza przepustowość linii kolejowych wspiera również rozwój transportu intermodalnego, szczególnie istotnego dla obsługi portów morskich.
Autor: Damian Malesza
Fot. PLK SA
Zobacz również: