69% wszystkich płatności realizowano w sposób cyfrowy w 2024

3 dni temu

Transakcje bezgotówkowe stanowiły 69% wszystkich płatności detalicznych w Polsce w 2024 r., a Polacy najczęściej płacili kartami płatniczymi (41%) oraz dzięki telefonu, zegarka czy biżuterii z funkcją NFC (18%), zaś Blikiem – 4%, wynika z danych Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Udział płatności cyfrowych w liczbie płatności detalicznych w Polsce w 2005 r. wynosił 2%, jednak w 2016 r. była w ten sposób realizowana co trzecia transakcja. W 2020 r. 54% płatności detalicznych stanowiły te bezgotówkowe, a 2024 r. jest to 69% wszystkich transakcji. W ciągu ponad 7 lat działalności Fundacji liczba terminali płatniczych na polskim rynku zwiększyła się z 0,6 mln w 2018 r. do 1,3 mln w 2024 r., co zapewniło Polsce awans z 16. na 7. miejsce w Europie pod względem liczby terminali na 1000 mieszkańców, podano.

„Od początku istnienia Fundacji Polska Bezgotówkowa wspieramy transformację płatniczą w Polsce, a dziś wyraźnie widać jej efekty – płatności cyfrowe rosną nie tylko w sklepach czy e-commerce, ale również w takich sektorach jak transport, usługi czy sprzedaż automatyczna. To pokazuje, iż cyfryzacja staje się realnym standardem i wsparciem w codziennym życiu i prowadzeniu biznesu. Naszą misją jest kreowanie przyszłości płatności z korzyścią dla konsumentów i biznesu – szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorców, którzy coraz chętniej sięgają po nowoczesne technologie płatnicze jako narzędzie rozwoju” – powiedziała prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa Joanna Erdman, cytowana w komunikacie.

W punktach handlowo-usługowych jeszcze w 2018 r. płatności bezgotówkowe stanowiły 43% transakcji, a w 2024 r. było to blisko 70%. Dwie na trzy stanowiły transakcje bezgotówkowe, w tym 41% – kartą płatniczą, 18% – mobilnym NFC, 4% – Blik, a 6% – inne metody płatności, np. dzięki aplikacji, podano także.

Polacy najczęściej dokonywali transakcji bezgotówkowych dzięki karty płatniczej i zbliżeniowych płatności NFC w sklepach z obuwiem i odzieżą – 72% wszystkich płatności. kilka mniej odnotowano w drogeriach i aptekach (71%) oraz w sklepach z AGD/RTV, meblami oraz materiami budowlanymi (70%).

„Na przestrzeni ostatnich lat w wielu branżach odnotowano znaczny wzrost udziału płatności cyfrowych. Są to m.in. opłaty za parkowanie i autostradę, które jeszcze w 2018 roku bezgotówkowo realizowane były zaledwie w przypadku 10% transakcji, w tej chwili jest to już 51% (wzrost o 42 pkt proc.). Wzrósł także udział płatności bezgotówkowych w automatach sprzedażowych (o 39 pkt proc. z 31% do 69%), a także przy opłatach w komunikacji publicznej i taxi (o 33 pkt proc. z zaledwie 9% do 41%)” – czytamy dalej w materiale.

Fundacja Polska Bezgotówkowa została powołana w celu podejmowania działań w zakresie rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce, w szczególności poprzez rozbudowę sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechnianie i promocję obrotu bezgotówkowego, a także działania na rzecz budowy innowacji technologicznych w płatnościach. Interesariuszami Fundacji są: Mastercard, Visa, Ministerstwo Finansów, Związek Banków Polskich, a także banki i agenci rozliczeniowi.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału