Grupa Kapitałowa BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r. wypracowała wynik z działalności bankowej na poziomie 2,0 mld zł (-6,7% kw/kw, -6,9% r/r). Zysk netto wyniósł 696 mln zł (-5,2% kw/kw, +9,4% r/r). Koszty pozostają pod kontrolą – tylko nieznacznie przewyższając poziom z analogicznego okresu 2024 r. oraz z II kw. br. Grupa zanotowała spadek kosztów ryzyka prawnego związanego z kredytami CHF. W III kw. bank istotnie zwiększył wolumeny kredytowe w obu segmentach klientów.

Miniony kwartał był dobry biznesowo. Zanotowaliśmy wzrost kredytów zarówno w segmencie Klientów indywidualnych, jak i instytucjonalnych, zwiększyliśmy tempo akwizycji Klientów detalicznych oraz wzrostu wartości produktów inwestycyjnych – mówi Przemek Gdański, Prezes Zarządu BNP Paribas Bank Polska. Skuteczna realizacja celów strategicznych przełożyła się na solidne wyniki finansowe. Zysk netto wypracowany w ciągu 9 miesięcy 2025 roku wyniósł 2,2 mld, utrzymujemy ROE na poziomie 18% i przez cały czas pracujemy nad poprawą efektywności działania. Finalizujemy prace nad nową strategią banku, którą planujemy opublikować 11 grudnia tego roku, wyznaczając sobie ambitne cele na kolejny okres – dodaje Przemek Gdański.
Główne informacje biznesowe i finansowe:
• Wartość portfela kredytów brutto Klientów indywidualnych: 33,8 mld zł (+1,8% r/r)
• Wartość portfela kredytów brutto Klientów instytucjonalnych: 57,6 mld zł (+2,4% r/r)
• Sprzedaż produktów inwestycyjnych w III kw.: 3,4 mld zł (+30,2% r/r)
• Sprzedaż kredytów gotówkowych w III kw.: 1,2 mld zł (+28,2% r/r)
• Sprzedaż kredytów hipotecznych w III kw.: 1,5 mld zł (+359,5% r/r)
• Sprzedaż kont osobistych w III kw.: 56,3 tys. (-6,1% r/r)
• Liczba użytkowników kanałów zdalnych: 1,7 mln (+1,7% r/r)
◦ w tym aplikacji mobilnej GOmobile: 1,3 mln (+5,4% r/r)
• Suma bilansowa: 168,6 mld zł (+6,0% r/r)
• Kredyty Klientów brutto: 91,4 mld zł (+2,2% r/r)
• Depozyty Klientów: 129,3 mld zł (+5,9 % r/r)
• Wynik z działalności bankowej w III kw. 2025 r.: 1 955 mln zł (-6,9% r/r)
◦ Wynik odsetkowy: 1 457 mln zł (-7,8% r/r)
◦ Wynik prowizyjny: 289 mln zł (-7,3% r/r)
◦ Wynik na działalności handlowej: 226 mln zł (+0,1% r/r)
• Ogólne koszty administracyjne, łącznie z amortyzacją w III kw. 2025 r.: 800 mln zł (+1,6% r/r)
• Koszty ryzyka kredytowego kwartalnie: -43 pb. wobec -44 pb. rok wcześniej
• Rentowność: ROE 18,1% (-0,1 p.p. r/r), C/I 41,6 % (-2,2 p.p. r/r), C/I bez kosztów BFG i wpływu wakacji kredytowych: 38,5% (-2,0 p.p. r/r)
• Stabilna i bezpieczna pozycja płynnościowa – wskaźnik kredyty (netto) / depozyty: 68,8% (-2,3 p.p. r/r)
• Pozycja kapitałowa powyżej minimów regulacyjnych – współczynnik kapitału Tier 1: 14,12%
W III kw. Grupa Kapitałowa BNP Paribas Bank Polska wypracowała zysk netto na poziomie 696 mln zł (-5,2% kw/kw, +9,4% r/r). Wynik z działalności bankowej wyniósł w tym okresie 2,0 mld zł (-6,7% kw/kw, -6,9% r/r).
Wynik odsetkowy, pomimo kontynuacji redukcji stóp procentowych, wyniósł 1,5 mld zł, co oznacza jedynie nieznaczny spadek (-1,1% kw/kw, -7,8% r/r). Wynik z tytułu opłat i prowizji to 289 mln zł (-12,1% kw/kw, -7,3% r/r). Do spadku przyczyniły się niższe prowizje z działalności kredytowej, w obszarze kart oraz ubezpieczeń, które w poprzednich dwóch kwartałach pozostawały na bardzo wysokich poziomach. Kwartalny wynik z działalności handlowej wyniósł 226 mln zł (-21,0% kw/kw, +0,1% r/r) i był na poziomie z ubiegłego roku oraz niższy w ujęciu kwartalnym ze względu na brak porównywalnych, jednorazowych transakcji.
Koszty działania w III kw. wyniosły 800 mln zł (+1,7% kw/kw, +1,6% r/r). Pozostały na stabilnym poziomie w ujęciu rocznym m.in. dzięki spadkowi kosztów usług obcych i doradztwa. W tym samym czasie wzrosły natomiast koszty pracownicze, opłaty poniesione na rzecz BFG, a także koszty IT i marketingu.
Wzrost salda kredytów w obu głównych segmentach klientów
W III kw. 2025 r. wartość kredytów brutto klientów wzrosła do poziomu 91,4 mld zł (+2,4% kw/kw, +2,2% r/r). Saldo zwiększyło się w obu segmentach. Wartość portfela kredytów klientów indywidualnych wyniosła 33,8 mld zł (+3,1% kw/kw, +1,8% r/r), a instytucjonalnych 57,6 mld zł (+2,1% kw/kw, +2,4% r/r). Bank odnotował wzrost sprzedaży (+91,1% kw/kw, +359,5% r/r) i wartości (+3,7% kw/kw, +0,8% r/r) portfela kredytów mieszkaniowych.
Wzrosła również wartość zrównoważonego finansowania wyznaczana wg wewnętrznej metodologii banku, która na koniec III kw. sięgnęła 11,4 mld zł (+4,5% kw/kw, +10,2% r/r).
W III kw. wartość depozytów zwiększyła się do 129,3 mld zł (+0,3% kw/kw, +5,9% r/r). Na koniec omawianego okresu wartość portfela Klientów indywidualnych wyniosła 56,5 mld zł (+0,5% kw/kw, +10,2% r/r), a instytucjonalnych 72,7 mld zł (+0,2% kw/kw, +2,7% r/r).
III kw. był kolejnym, w którym Grupa zwiększyła sprzedaż produktów inwestycyjnych. Ich wartość na koniec września 2025 r. wyniosła 23,1 mld zł (+5,3% kw/kw, +24,1% r/r).
Udział NPL w portfelu kredytowym wycenianym wg zamortyzowanego kosztu w III kw. 2025 r. spadł do poziomu 3,0%.
Wynik z tytułu ryzyka prawnego związanego z kredytami walutowymi wyniósł -65 mln zł – znacząco mniej niż w II kw. (-249 mln zł) i tyle samo co w I kw. W III kw. bank zanotował spadek liczby nowych pozwów o 20% w porównaniu do poprzednich dwóch kwartałów oraz o 47% r/r, a także liczby aktywnych umów.
Współczynniki kapitałowe pozostają istotnie powyżej wymagań regulacyjnych. Tier1 na koniec III kw. wyniósł 14,12% (-21 pb. kw/kw, +115 pb. r/r). TCR wyniósł 17,48% (+4 pb. kw/kw, +89 pb. r/r).
Na koniec III kw. liczba klientów korzystających z GOmobile wyniosła ponad 1,3 mln (+1% kw/kw, +5% r/r). Kwartalna liczba transakcji BLIK sięgnęła 17 512 mln (~0% kw/kw, +13% r/r), a liczba tokenów w portfelach cyfrowych 674 tys. (+3% kw/kw, +13% r/r).
W III kw. bank kontynuował proces przeglądu bazy i zamykania nieaktywnych rachunków, jednocześnie odnotowując wzrost liczby klientów w segmentach affluent oraz private banking (łącznie +2,8% kw/kw).
Spośród 358 Centrów Klienta, 179 działa w modelu bezgotówkowym (czyli bez tradycyjnej obsługi kasowej), a 143 są w pełni dostosowane do osób z ograniczoną mobilnością lub niepełnosprawnością, co potwierdza certyfikat „Obiekty bez barier”. Wszystkie centra posiadają także znak „OK SENIOR”, przyznawany za udogodnienia dla osób starszych.

2 godzin temu




